SYV-Ester Stal ån

    Hej! Jag läste spanska i grundskolan år 6-9. Jag gick ut med C i spanska på högstadiet. Läser SA år 1 för tillfället på gymnasiet. Jag valde dock att läsa Fra 1 men undrar om man får gå tillbaka till Spa 3 till nästa språkkurs, istället för att fortsätta med Fra 2 sen? Är detta ok även om det anses svårt, dvs jag undrar bara om man får göra ett sånt byte eller finns det regler som nej till detta eller kan min rektor godkänna detta? Jag vill ha meritpoäng (spa 3) samtidigt som att jag tycker att franska inte är särskilt kul, jag ångrar mitt val av många anledningar! Vänliga hälsningar, Lisa

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    De två obligatoriska kurser i moderna språk på SA behöver inte vara i samma språk utan det går bra i examensbevis ta in Franska 1 och Spanska 3 eller Franska 1 och Tyska 1 och eleverna som har ett annat modersmål än svenska kan i stället ha kurserna i ämnet Modersmål (i stället för de obligatoriska kurser inom ämnet Moderna språk).
    Prata med SYV på din skola. Om du får betyget i Spanske 3, då kan du absolut ha det betyget + Franska 1 i ditt examensbevis men Problem kan uppstå vad gäller schemat för att du kan ha andra lektioner på de timmarna som spanska 3 kommer ligga i skolans schema och det är ofta svårt att veta sådant på förhand. Det kan bli så att du kanske kan läsa spanska 3 i årskurs 3, eller i värsta fall så går inte schema ihop och du kan inte läsa just spanska 3. I så fall kanske du kan läsa Tyska 1 nästa år.
    Det som är vanligt att eleverna i år1 på gymnasiet antingen fortsätter med samma modernt språk som de läste på grundskolan och läser i så fall moderna språk 3 i årskurs 1 och sedan moderna språk 4 - under år2 på gymnasiet, eller så läser eleverna nybörjarkurs moderna språk 1 och fortsätter till år2 med samma språk, alltså läser moderna språk 2. Så, schemat brukar stämma för de eleverna som läser "på vanligt sätt" ... och i fall man vill läsa moderna språk 3 under år2 på gymnasiet så kan det tyvärr bli så att schemat ej passar för att du kanske då har lektionerna i svenska 2, eller i engelska 6 när eleverna i år1 läser Spanska 3... och du kan ju inte klona dig. Och skolan kan inte lägga schemat kring en elev heller... Jag kan därför inte lova dig att du ska kunna läsa spanska 3 i år2 eller 3, men jag hoppas det går att lösa. Du får ta upp den frågan med SYV på din skola.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare