Hej Sulub!

    Så tråkigt att du misslyckades i idrott pga orientering och har nu färre Mtv (Meritvärde) än du hade från höstterminen.
    Självklart finns det hopp om att du kommer in. Omöjligt att säga nu exakt hur det blir: du konkurrerar ju med andra elever som också - oftast - får förändrade Mtv (som kan både höjas och sänkas, jämfört med höstterminens Mtv).
    En annan faktor i detta är att under OMVALSPERIODEN ändrar eleverna sina val (inte alltid, men ganska ofta) - och de som sökte till samma utbildningar som du, kanske inte söker nu (om de ändrade sitt val under Omvalsperioden).
    Tredje faktor är - antal platser på utbildningar kan förändras. Rektorer på gymnasieskolorna försöker utöka antal platser på de utbildningar där antal behöriga sökande är fler än antal utbildningsplatser - det är inte alltid det går att utöka tillräckligt mycket (pga begränsningar i lokaler och lärarkapacitet) men rektorerna försöker, så det är mycket möjligt att antal platser på de utbildningar du söker - blir fler och då kan elever med lägre Mtv komma in (jämfört med preliminär antagning).

    Det finns all anledning att tro och hoppas på att du kommer in på en av de utbildningar som du gärna vill komma in på!

    Men du kan - om du vill - läsa på http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet om vad det finns att göra i fall man inte får plats på gymnasiet.

    Jag kommer personligen hålla tummarna för dig!
    ANNA
    Hej igen!
    Här kommer länken https://www.facebook.com/fragasyv.se?fref=ts som leder direkt till vår Facebooksida. Du får gärna Gilla oss på Facebook, om du vill. Du kan också skriva kommentarer och om du tycker det är en bra tjänst, får du gärna rekommendera oss till dina vänner.

    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    ANNA
    • Anna : Jag kan inte lova dig att du kommer in, men jag tycker absolut att det finns hopp! Jag kommer att hålla tummarna för dig! Du kan, om du vill, gilla Fråga SYV på Facebook. Du kan också tipsa dina kompisar om Fråga SYV - vi vill kunna hjälpa fler ungdomar att få svar på frågor om utbildningar och/eller söka-jobb. Vi blir väldigt glada om våra svar blir till hjälp! Jag skickar direkt länk till vår Facebooksida i mitt utökade svar. Och nu håller vi tummarna! :)