SYV

    Hej. Är det möjligt för en elev som precis ska gå klart åk 9 att först påbörja studier på folkhögskola i ett år för att efter detta året gå över till önskat gymnasieprogram? Kan bekräfta att denna folkhögskolan tar in elever yngre än 18 år. Anledning till frågan är att eleven behöver byggas upp innan det är aktuellt med ett nationellt gymnasieprogram och då passar tempot och skolmiljön på folkhögskolan denna elev. Tanken är att eleven efter detta året ska gå över på sitt önskade nationella gymnasieprogram men då är alltså frågan, går detta eller finns det något som gör att detta inte är möjligt? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    fram till det året personen fyller 19 år får hen söka till nationella gymnasieprogram och konkurrera om plats med grundskolebetygen (som finns i Slutbetyget från grundskolan).
    Känner inte till att studier på folkhögskola skulle utföra ngt hinder inför antagning till gymnasiet, men för säkerhets skull (eftersom den frågan är lite ovanlig) - kontakta Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00 och tel.tider är numera (maj 2020) - helgfria vardagar kl.9-11 samt tis- och torsdagar kl.13-15 (alltså idag, som är torsdag kan du ringa kl.13-15 - om ca 2 timmar börjar deras telefontid).

    Annars tänker jag så här: varför kan inte eleven läsa hela sin gymnasiekompetens på en folkhögskola, om den miljön passar eleven bättre?

    vänligen
    Julia syv

    • : Precis, jag känner inte heller till några hinder inför antagning till gymnasiet. Anledning är den att eleven har ett stort intresse för bild, jätteduktig på att rita. Är i ett stadie just nu i livet där hen inte vill gå på gymnasiet av olika anledningar. Men då tänker hen att efter ett år på folkhögskola kanske kommer vara möjligt att gå på estetiska programmet.
    • :

      Hej. Jag pratade precis med Skolverket och frågade ifall studier på folkhögskola skulle medföra något hinder inför antagning till gymnasiet. Jag kände inte till några sådana men valde att dubbelkolla för säkerhets skull då jag inte fått denna fråga innan. Skolverket svarade att det inte finns några sådana hinder och hänvisade till Skollagen kapitel 15 § 6. Där står det såhär ” 6 § Ungdomar som har gått igenom en utbildning på ett nationellt program eller likvärdig utbildning eller har avlagt International Baccalaureate (IB) är inte längre behöriga för nationella program och introduktionsprogram i gymnasieskolan. Lag (2014:530).” De sa även något annat som kan vara intressant för er att veta och det är att elever kan få betyget E av rektor i kurser utan att eleven genomgår prövning eller följt undervisningen om 1. det av betyg, intyg eller liknande framgår att eleven genom studier i utlandet eller på annat sätt förvärvat sådana kunskaper som behövs för betyget E, och 2. kursen anordnas vid skolenheten. Detta står reglerat i Gymnasieförordningen kapitel 8 §27.

    • Anna : Tack så mycket för din kommentar, SYV! :) Det är väldigt bra info som blir till nytta för många besökare på forumet! vi får alla hjälpas åt och svara på frågorna, då de är många och beror olika områden och ibland Ovanliga frågor; svårt att hålla reda på allt (och speciellt med tanke på ev. ändringar).
    • : Absolut ! :) Tackar för all hjälp ni bistår med.
    Läs alla kommentarer