Timuchin
    Hej Syv!

    Nu är de så att jag inte fick examen när jag tog studenten 2014 och har hört att man kan göra om sitt examen på komvux dvs byta ut ämnen man har IG i men är dock inte säker ifall detta är sant. Men de jag undrar är ifall jag borde byta ut mina ämnen mot meritpoäng? de jag har IG i är historia 1-2, samhäll och svenska 1. Men jag vet inte om det är bättre att försöka komma in på ett basår.
    Jag har gått estetiska programmet med inriktningen bild & form och vill plugga vidare till maskiningenjör / maskinteknik

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Timuchin,
    Behörighet till den högskoleutbildningen som du vill komma in på är Grundläggande behörighet + Fysik2, Kemi1 och Matematik 3c.
    Grundläggande behörig = gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program eller yrkesexamen med tilläggskurser för Grundläggande behörighet.
    Om du fick Studiebevis /intyg/ och inte Gymnasieexamen är du inte behörig till ett basår på högskola/universitet eftersom du inte har grundläggande behörighet som man alltid måste ha till alla högskoleutbildningar.
    Det rådet jag ger dig är att du tar ditt studiebevis och går till komvux och tillsammans med en Studie-& yrkesvägledare gör upp en studieplanering och först efter det söker kurser på komvux. Svenska/svenska som andra språk 1 måste man ha minst E i för att kunna få ut gymnasieexamen, så den kursen måste du läsa om eller göra prövning i. Vad det gäller Historia och Samhällskunskap så måste man läsa MINST 50 poängs kurs i vardera ämnet /Historia 1a1och Samhällskurnskap 1a1/ för att de är obligatoriska kurser som måste finnas med i gymnasieexamen, men du har läst Historia 1b och 2b samt Samhällskunskap 1b och fick betyg (F är också betyg) i dem men 300 poäng F är för mycket för att ha i Gymnasieexamen, det är max 250 poäng som man kan ha. Då kanske du kan ta in Samhällskunskap 1b och Historia 1b med betyget F in i din gymnasieexamen och läsa en annan kurs i stället för Historia 2b. På ungdomsgymnasiets /"vanlig gymnasieskola"/ Estetiska programmet är även Historia 2b en obligatorisk kurs som måste finnas med i Gymansieexamen men på komvux är det lite andra regler för Gymnasieexamen, t.ex. räcker det med 2400 poäng.
    Om du gör berättar för SYV på komvux vad du vill bli behörig till, får du hjälp med att göra en ordentlig studieplanering och ansökan om kurser.
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV