Elev
    Hej!

    Jag läser alla mina gymnasiekurser på komvux. Jag har läst matematik 1b och fick C, men vill höja mitt betyg. Jag undrar om jag kan göra prövning i matte 1a för det är lättare. Är det okej? Ska jag bli BII? (Jag har inte Examensbevis).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Leen,
    kursen matematik 1a är lite lättare än matematik 1b, inte så jättemycket lättare. Jag kan inte lova dig att du ska få ta in prövningsbetyg i matte 1a in i ditt examensbevis från komvux. Det är i och för sig inte förbjudet att i högskoleförberedande examensbevis ha betyget i matematik 1a, men det blir ett beslut som rektor på komvux får fatta. Om du i ditt examensbevis får betyget i matte 1a in (i stället för matte 1b) och du har läst alla dina kurser på komvux, då är det inte en komplettering.
    Prata med SYV-en på komvux. Du kan också se om du hittar var du kan anmäla dig till prövning i matematik 1a; det är inte säkert du hittar var du kan anmäla dig till prövningen. Sedan, om du gör prövning i matte 1a är det inte säkert du får högre betyg än du nu har kursen matte 1b.
    Jag ger ett "vagt svar" nu för att du beskriver en ovanlig situation och jag känner inte till några regler skrivna just inför den situationen.
    Prata med SYV-en på komvux. Ytterst blir det upp till komvux-rektorn att fatta beslut om hur ditt examensbevis kommer se ut.