Adela
    Hej!
    Jag pluggar civilekonom just nu, termin 3 men jag känner att det är inte för mig. Jag kände det förra året men ville ge det en chans. Nu funderar jag på att avbryta alltså ge upp. Jag vill börja läsa något annat, kanske en språk program eller socionom eller kommunikation, jag tänkte på andra alternativ och på en annan universitet. Hur kan man göra? Ska jag prata med universitetet? Är det också möjligt att ansöka till en annan program i april 2022 om jag avbryter programmet som jag pluggar nu på? Kommer det påverka på nåt sätt

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adela,
    du får söka till alla högskoleutbildningar som du är intresserad av och konkurrera om plats med dina meriter: meritvärde från gymnasiet och med högskoleprovsresultat (om du har det).
    Att du har läst på en annan utbildning förut och hoppade av påverkar inte dina chanser att antas till en ny högskoleutbildning.
    Det finns också utbildningar som börjar på andra tider än augusti - alltså kan utbildningarna börja från vårterminen, i januari och ansökningsperioden ligger i så fall under hösten: till högskoleutbildningar som börjar på vårterminen ligger ansökningsperiod från 15 sept till mitten på oktober (kring 15 okt) varje år.
    Du kan också se om du vill söka till några yrkeshögskoleutbildningar, där utb.kan börja i princip när som helst under året och ansökningsperioder kan ligga "när som" - gäller att titta på just den utb., som man är intresserad av.
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformator-malmö - distans
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/social-media-manager
    berghs-school-of-communication/public-relations - den yh tar ut studerandeavgift
    campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatoer
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/art-director-copywriter
    campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktion
    yhguiden.se/utbildning/cm-education-ab/agile-project-manager
    hogskolecentrum-arboga/stodpedagog
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/redovisningsekonom-lidkoping
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-spedition-med-inriktning-miljoelogistik
    campus-nykoping/kommunikation-valfardsteknologi-och-kognitivt-stöd - distans