Nils
    Hej! Jag pluggar just nu basår på Mittuniversitetet i Sundsvall och är snart klar med året så det är dags att söka till utbildningar inför hösten. Jag är intresserad av att söka bl a till Civ. Ing. Teknisk Fysik (TF är mest intressant i nuläget). Problemet är att masterinriktningen för teknisk fysik (dem 2 sista åren) på mittuniversitetets lärosäte har enbart ett program som jag inte är intresserad av, och inga andra alternativ. De masterinriktningar jag har intresse för som man kan söka sig in på när man har gått Teknisk Fysik finns på Chalmers, KTH, Lund eller Umeå men tyvärr så är mina gymnasiala meritvärden så låga att det inte finns en chans för mig att komma in på dem i nuläget, särskilt eftersom jag inte har kunnat skriva varken matte- och fysikprovet eller högskoleprovet pga Covid-19. Däremot så kommer jag få garantiplats efter basåret på MIUN. Därför undrar jag om jag kan gå på Teknisk Fysik dem första 3 åren på Mittuniversitetet och sedan söka mig in på en masterutbildning i t ex KTH, Chalmers eller Lund? Om jag kan det, betyder det att jag 'avslutar' min civilingenjörsutbildning på miun? Alltså, blir examen efter master på ett annat universitet giltigt som civilingenjörsexamen inom Teknisk Fysik trots att jag gick 3 första åren på MIUN, eller blir det bara en kandidat+master examen?

    Sedan har jag andra frågor relaterade till detta. Det är så att civilingenjörsutbildningen för Elektroteknik på MIUN har tydligen "Samarbete med KTH" vilket innebär att man kan välja att göra en master på KTH efter 3 första åren på miun, men detta gäller inte för Teknisk Fysik. Då undrar jag, om jag kan söka master på ett annat universitet efter tre år av TF på miun vad blir skillnaden mellan "samarbete med kth" och inget samarbete? Kommer urvalet eller antagningen bli annorlunda?

    Super tacksam för svar!
    • Vägledare : Så vitt jag vet, är det ganska vanligt att man söker masterprogram på andra skolor än där man läste kandidat, bl.a för att masterprogram ges på färre skolor än kandidatprogram. Det är inte heller ovanligt att läsa masterprogram utomlands.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nils,

    utbud av utbildningar (inkl vilka masterprogram och på vilka lärosäten de erbjuds) är inte konstant, utan kan förändras. Vilka masterprogram som kommer erbjudas (alltså blir sökbara) om 3 år, är det ingen som kan vara säker på ännu.
       Jag beklagar att du har drabbats av att inte kunna genomföra proven under våren i år pga de blev inställda; men det är "samma för alla" kan man säga, även många andra "med dig" blev också drabbade på samma sätt; vet inte om det ngn tröst, men så är det.
    Ang. vad du ska söka läsa om 3 år: du kan faktiskt själv också komma på "andra tankar", t.ex kanske du vill få jobb efter 3 år på högskola-universitet och inte läsa mer, eller så "fastnar" du för någon utbildning utomlands. Det går inte att planera i detalj på flera års tid...
    Om man ej kommer in på den utbildning man egentligen vill komma in på, så kan man tänka olika: t.ex kan du avvakta med att påbörja en annan utbildning på högskolenivå och sätta focus på att försöka höja ditt meritvärde för att komma in på exakt den utbildning som du vill komma in på; eller så kommer du in på "ditt andrahands-val" , gör sedan ditt bästa och ser "vad som händer": vilka möjligheter som dyker upp sen.
    Du får gärna ställa frågor till studievägledare på de programmen som intresserar dig och till antagningsgrupperna på de lärosäten som du vill läsa på.
    Som "allmän studievägledare" (som vi här på FRåGA SYV är) har vi tyvärr inte den detalj-kunskap som du egentligen efterfrågar. Men så mycket kan jag säga: mycket kan förändras för dig på några få år. Det är inte säkert att du har samma mål i sikte om 3 år, som du har idag.
    Allmän info: svenska lärosäten (högskolor och universitet) får bestämma rätt mycket själva, lokalt, på sitt egen lärosäte och de kan också ändra sig ibland... t.ex i frågor om platsgaranti, urvalskriterier och behörigheter till utbildningar eller vilka examina de utfärdar och exakt vad de kräver för att utfärda de examina.
    Tips! läs info på lärosätenas hemsidor; vänd dig med frågor till personal på just de aktuella lärosäten.
    Hälsningar
    Mikael