Anonym

    Hej! Som rubriken säger så är jag verkligen trött på skolan. Jag har ingen motivering till någonting på skolan. Om jag har uppgifter att göra så gör jag 10% av dom sen blir det inget mer. Det är inte så att jag inte försöker då jag sitter timmar varje dag men det slutar antingen i att jag somnar eller i att jag bara stirrar på mitt arbete utan något gjort. Därför undrar jag om det då går att ta en paus ifrån gymnasium? Jag tänker försöka klara tvåan men sen tar jag en paus (1,2,3 år, kanske mer) och jobbar istället tills jag känner mig redo/energisk nog för att ta det tredje året på gymnasium.

    Hart hör att det även är möjligt att studera 15% tid och arbeta 85% tid om man får tillåtelse av arbetsförmedlingen. Är det ett alternativ?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du är 18 år, alltså Myndig, får du själv bestämma om du studerar, jobbar eller gör ngt annat. Innan du fyller 18 år måste du lyssna på vad dina vårdnadshavare säger.
    Har du ett jobb? Eller vet du att du kan få ett jobb?
    Att läsa på gymnasiet är i Sverige frivilligt. Finns jobb som man kan få och jobba länge med, även fram till pensionen, utan fullständig gymnasiekompetens, t.ex
    Reklamutdelare
    Tidningsbud
    Pizzabud
    Blomsterbud
    Cykelbud
    Brevbärare

    Från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år ska du kunna börja läsa på Komvux.

    Ang. kombinera jobb och studier - vänd dig gärna till Arbetsförmedlingen (AF). du kan börja med att läsa info på arbetsformedlingen.se/jobbgarantin-for-ungdomar

    Om man läser på 15% klarar man ett års heltidsstudier på ca 7 år.

    • Anonym : Det jag mer tänkte var ifall det är möjligt för mig att fortsätta mina studier från där jag var om jag hoppar av i slutet av tvåan och hur det då skulle gå till.
    • Anna : Under vilket kalenderår fyller du 20 år? Och läs också mitt svar som jag ska skriva nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    reglerna säger att personen kan antas till gymnasieskola t o m sista juni det kalenderåret hen fyller 20 år.
    Från 1 juli det året - "hör" här till KomVux. På komvux kan man göra planering mot examensbevis, som man baserar på de kurser i vilka man har betyg från gymnasiet - på så sätt "fortsätter man" sin tidigare gymnasial utbildning men då inom komvux.
     Om du menar "fortsätta på min gymnasieskola" då beror det på flera saker - 1. när du fyller 20 år;
    2. om ledig plats finns på skolan när du vill "återvända";
    3. om rektor vill ta in dig (även om ledig plats finns är inte gymnasieskolan skyldig att ta in en elev på annat sätt än genom gymnasieantagningen där eleven konkurrerar om plats med sina grundskolebetyg);
    4. gymnasieskola är skyldig att "hålla plats för eleven" och ta tillbaka eleven Endast Om eleven var borta från skolan för att Läsa Utomlands (gymnasieskola kan kräva bevis på att eleven har bedrivit studierna utomlands när eleven var borta från skolan).

    Allmänt gäller
    De kurser i vilka man har betyg, gäller; alltså betygen gäller - tillvidare (satta betyg försvinner inte);
    på basis av sina kunskaper kan man göra prövningar och ta in även prövningsbetyg in i examensbevis från komvux;
    ännu ett sätt att få grundläggande behörighet - genom Omdöme från en folkhögskola.

    • Anonym : Okej tack! Det här uppmuntrar mig otroligt mycket. Jag fyller i november men jag bryr mig ändå inte om att komma tillbaka till samma skola, så länge jag kan fortsätta från där jag är. Tack för svaren
    • Milla : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!