Felicia
    Hej!
    Jag går andra året på ekonomiprogrammet och undrar om jag kan tenta av svenska 2 innan jag läst färdigt kursen? Jag har väldigt lätt för skolan men tycker vissa kurser är tråkiga då de oftast är för lätta. Om det går att tenta av i förtid, vad, i grova drag, innehåller ett sådant prov? Jag vill vara säker på att jag klarar av det!
    Tack på förhand!
    Felicia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Felicia,
    det är rektor på ditt program som fattar beslut om att bevilja eller avslå göra tenta i förväg.
    Jag vill dock avråda dig från att ansöka om det: om du tentar av en kurs, läser du inte den i fortsättningen och med det har du deltidsstudier (vid deltidsstudier har man inte rätt till Studiebidrag från CSN).
    Det är inte så vanligt att rektor beviljar göra tenta i förväg: detta pga läraren måste ta arbetstid i anspråk för att förbereda tenta för en elev. Sedan har du i princip rätt att läsa på heltid - och då bör skolan ge dig en annan "ersättningskurs" för dina håltimmar i svenska men hur lätt är det att hitta en kurs som går just på de timmarna och där du kan och vill hoppa in mitt i kursen? Om skolan inte kan ge dig ersättningskurs, blir du av med Studiebidraget från CSN och kanske kommer klaga på det. Det blir problem för rektor. Sedan är det också en rättvisefråga: om en elev får göra tenta, då borde alla andra som önskar det på samma skola, också få göra det. Stor lärarkapacitet krävs för att kunna förbereda tentor till alla elever som ev. skulle ansöka om det.
    Det finns alltså många frågetecken kring detta och eftersom rektor har absolut rätt att säga "nej" om hen inte hittar några särskilda skäl (läkarintyg, svåra sociala omständigheter, akut behov av att resa bort i flera månader mm.) i ditt fall - så tror jag att hen just kommer att avslå din ansökan. Det är bara vad jag tror. Jag kan omöjligen veta hur det blir.
    Men jag tycker att det är enklare och bättre för alla inblandade om du ber om samtal med svenskläraren och säger att du vill satsa på A-betyg och vill även läsa extra utöver det, läsa "framåt" i ämnet ta in uppgifter från Svenska 3 redan under Svenska 2. Ett annat alternativ är att du läser "på bredden" - tar in uppgifter från kurserna Retorik, Skrivande och/eller Litteratur. På så sätt skaffar du dig bättre kunskaper, säkrar upp ett högt betyg i Svenska samt att ingen behöver stressa upp sig och du riskerar inte mista Studiebidrag heller.

    Sammanfattning: frågor om tenta i förväg besvaras av rektor på ditt program. Jag avråder dig från att ta upp den frågan och föreslår en annan lösning (läs ovan).

    Mvh Anna SYV