Anton
    Hej. Går sista terminen i nian just nu och skulle vilja höja mina betyg med 30 meritpoäng, vilket är målet. Självklart nöjer jag mig med mindre men minst 15 poäng.

    Varför jag vill höja mig är för att jag just nu har 310 i meritpoäng och det skulle vara väldigt kul att, eventuellt då, kunna gå ut nian med 340 meritpoäng.

    Jag har sett över mina betyg och de ämnena jag behöver höja mig i är följande:

    Bild (C)
    Musik (B)
    SO ämnena (B, B, B, C)

    Först och främst, är det möjligt? Hur ska jag isåfall gå till väga? Uppskattar hjälp, tack så mycket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    340 betygspoäng från grundskolan - får man om man har A-betyg i alla ämnen och även har A-betyg i Moderna språk som man har läst som språkval /inte som elevens val/.
    Om man ej har betyg i moderna språk /språkval/ - kan man som max uppnå 320 betygspoäng.

    För att få A-betyg måste du uppnå de kunskapskraven som A-nivå kräver. Om du kan eller inte kan göra det, vet inte vi här på fråga syv. Det får bli "mellan dig och dina lärare", dvs du bör göra ditt bästa och lärarens kompetens är att ge dig undervisning och stöd som du behöver och sedan bedöma dina kunskaper och sätta betyg.

    Mitt råd är att du pratar med lärare i de ämnena där du idag har lägre betyg än A och frågar vad du kan göra bättre och om det finns en chans för dig att ni A-nivå just i det "aktuella ämne".
    Sanningen är den att det är inte precis alla elever som kan uppnå A-nivå i alla ämnen... Om du är en elev som kan uppnå A-nivå i alla ämnen, vet inte vi här på Fråga SYV, vi känner inte dig och din kapacitet. Vi kan bara uppmuntra dig att göra ditt bästa men inom "rimliga gränser"; att plugga dygnet runt är inte bra för hälsan. Ibland är det bättre att nöja sig med något lägre betyg, än att "gå in i väggen" och få bestående hälsoproblem.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! Fråga syv håller tummarna för dig!

    ANNA