Hej Kim,
    det går att få ut examensbevis både från gymnasiet och från komvux med F i matte 2.
    ***
    Om du på gymnasiet får Studiebevis, kan du på komvux göra en ny planering mot examensbevis från ett program som ej kräver att man har läst matte 2; då kan du slippa ha betyg i matte 2 i ditt examensbevis och kan ha en annan kurs i stället.

    Om du däremot får Examensbevis på gymnasiet med F betyg i matte 2a, kan du senare läsa kursen på komvux och/eller göra prövning i den - för att höja betyget.

    ***
    Du frågar om du kan plugga vidare med F betyg i matte 2a. Svar - ja; men inte på de utbildningar där matte 2 eller högre matte krävs för särskild behörighet.
    Men, som tur är, finns det många utbildningar både på högskolenivå och på yrkeshögskolorna där matte 2 ej krävs.
    Vänligen
    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för svaret! Men skulle det gå att plugga på universitetet då eller inte? Och vad är det jag kan plugga vidare på om jag inte har matte 2? Tack :)
    • Anna :

      Det är många högskoleutbildningar som inte kräver särskilt matte och då räcker det med godkänt betyg i matematik 1. Ex. juristprogrammet, 3d-animation-och-visualisering och ett stort antal fristående kurser, ex. Orientering-inom-visuell-kultur-och-kommunikation. Det är omöjigt att nämna alla högskoleutbildningar där matte 2 ej krävs och dessutom, är inte utbudet klart ännu till ht-19 utan kommer fastställas till mitten på mars 2019. Så kika gärna på högskolornas gemensam sida www.studera.nu - sök efter de utbildningar som intresserar dig och se vad för behörighet som krävs.