Tobias
    Jag har snart avslutat min första termin på gymnasiet där jag läser teknik. Jag är mycket intresserad av Japan och skulle vilja arbeta där någon gång i framtiden och jag försöker därför lära mig språket.

    På min skola erbjuds bara spanska, tyska och franska så jag har av den anledningen letat efter kurser som går att läsa på distans, parallellt med mina gymnasiestudier. De jag hittar är på komvux och eftersom jag inte är vuxen än är jag osäker på om jag kan ansöka eller ej. Finns det i sådana fall alternativ? Kursen jag vill läsa är Japanska 1.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias,
    tyvärr så är jag rätt säker på att du ej kommer få studieplats på Komvux.
    Reglerna är sådana att man ska vara 20 år gammal eller ha redan avslutat en 3-årig gymnaisialutbildning och då kan man vara yngre än 20 år. Söka kan alla göra men du kommer inte få studieplats. Jag är jätteledsen, men sådana är reglerna.
    Du får givetvis fråga på din gymnasieskola eller på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd om de kan köpa en plats till dig på komvux eller någonannanstans; men pga det inte är din rättighet, tror jag att du får svar Nej.
    *******
    De realistiska alternativen för dig som vill snarast påbörja studier i japanska:
    - självstudier
    - läsa med hjälp av en privat lärare/läxhjälpare
    - kurser på studieförbund
    - studieresor under lov - t.ex på sommarlovet
    - byta till en gymnasieskola som kan erbjuda studier i japanska***
    - vänta tills efter gymnasiet och söka läsa japanska på högskolenivå eller på komvux.

    ***___ enligt våra uppgifter kan följande gymnasieskolor erbjuda läsa japanska på gymnasiet:
    i Dalarna - Västerbergslagens utbildnings center i Ludvika och Leksands gymnasium, en kommunal gymnasieskola i Leksand;
    i Göteborg - Schillerska, Hvidfeldtska gymnasiet och Angereds gymnasiet;
    i Kronobergs län - Katedralskolan i Växjö;
    i Kalmar - Calmare Internationella Skola (CIS), en fristående gymnasieskola;
    kommunala gymnasieskolorna i Linköping;n

    Cybergymnasiet i MaImö, friskoIa och
    Bryggeriets gymnasieskola samt Gymnasieskolan Spyken & Polhemskolan - som är kommunala skoIor i Lund - i Skåne;

    I Stockholm: Täby Enskilda Gymnasium; Tumba gymnasium/Xenter; NTI Handelsgymnasiet (NTH), Fredrika Bremergymnasiet , Danderyds gymnasium och Cybergymnasiet;
    Mimers gymnasium i Täby;

    I Södertälje - Wendela Hebbegymnasiet  och Torekällgymnasiet - kommunala  gymnasieskolor;
    Östra Gymnasiet - kommunal gymnasieskola i Huddinge;

    i Uppsala
    Kommunala gymnasieskolor i Uppsala erbjuder Arabiska, Kinesiska, Italienska, Japanska, Ryska.
    Fristående skolor i Uppsala som erbjuder japanska:
    Internationella gymnasiet och NTI gymnasiet;

    i Umeå: Midgårdsskolan;

    • : Jag förstår, tack så mycket för ditt svar. Det var ungefär vad jag misstänkte men jag hade svårt att hitta de regler som specificerade detta. Jag bedriver redan självstudier och hoppades endast på formell vägledning. Jag ska dock ta ditt råd och fråga runt lite men, som du påpekade, inte med för höga förhoppningar. Återigen, tack för ditt upplysande svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!