Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik,

    på teknikprogrammet ingår det inte moderna språk som obligatoriska kurser, men man får ofta välja dem som Valbara. Det får man fråga på skolan om.

    ang. utbildningar i Grafisk design.... Det finns en mängd olika utbildningar med varierande längd inom grafisk design, till exempel inom gymnasieskola, yrkeshögskola, högskola/universitet samt fristående kommunikationsskolor. Exempel på passande utbildning - programmet på Konstfack: Kandidatprogram/Grafisk-design--Illustration. Eftersom det finns många olika utbildningar och även nya utbildningar, som idag ännu inte finns, kan uppstå medan du läser på gymnasiet, finns det ingen möjlighet att svara på fråga om det blir svårt eller lätt att komma in.

    Man Konkurrerar om utbildningsplats - om man har högre meritvärde än konkurrenterna, får man plats, annars - inte. Även Arbetsprover kan förekomma när man söker utbildningar inom design. Och då är det talang och skicklighet som avgör, om man blir godkänd på arbetsprovet.

    Hälsningar

    Peter syv