Esra
    Hej jag undrar bara om det är mycket muntligt och redovisningar på samhällsvetenskap programmet

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du undrar om det är många redovisningar på Samhällsvet.programmet.

    Frågan som du ställer är väldigt svårt att svara på. Det beror bl a på om vad just du menar med "mycket muntligt och redovisningar". Någon klasskamrat till dig kanske tycker att det är för lite muntligt och redovisningar och du tycker, kanske, att det är för mycket.
    Varje lärare har ett personligt ansvar att sätta ett relevant betyg, som speglar elevens kunskaper i varje kurs. Exakt hur läraren vill lägga upp undervisningen i varje kurs, går inte att förutse. Det som läraren måste följa är Kursplaner.

    Du kan läsa om SA på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA & se hela programplanen på
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf

    Jag råder dig att ha en dialog med dina lärare, påtala dina starka och svagare sidor; du kan även önska redovisa dina kunskaper på ett annat sätt /t.ex. skriftligt i stället för muntligt - om du så önskar/. Det blir ofta ett bra resultat om man i god tid - långt innan betyget skall sättas PRATAR MED SIN LÄRARE, önskar handledning eller annan form av stöd, i fall man känner behov av det.
    Om man har god närvaro & är uppmärksam på lektionerna, börjar med hemuppgifterna & grupparbeten i god tid, söker kontakt med läraren /ställer frågor, ber om hjälp/ - uppnår man det bästa betyget, som man har kapacitet till och borde vara nöjd med resultatet /även om man, säg, får "bara" E/.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. Du får hemskt gärna återkomma om du har fler frågor.
    Önskar dig lycka till & trevlig sommar!
    Ludmila, SYV