Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Wahid,

    elever på Yrkesprogram på gymnasiet har rätt att läsa kurser som krävs för Grundläggande behörighet, dvs svenska (eller svenska som andraspråk) 2, 3 och engelska 6 som U-kurser, utökade.

    I alla andra situationer är det Rektors beslut som gäller. Om man läser U-kurser, utökade, läser man på mer än heltid, vilket är inte alltid så bra; elever måste ju ha tid för vila, återhämtning, ha fritid och hinna med sina övriga ämnen.
    ************************

    Det finns också situationer när elever har godkända betyg i fler kurser än de som får plats inom Examensbevisets "ramar" - det är när elever byter program och går om ett eller 2 år på gymnasiet. När elever REDAN HAR betyg i fler kurser än de kurser som krävs för att få ut examensbevis, "hamnar" de övreflödiga kurser som U-kurser, utökade, i elevens examensbevis. Dock räknas  betygen i dem U-kurserna sällan in i elevernas jämförelsetal. U-betyg räknas in endast i 2 fall:

    - om en U-kurs krävs för behörighet till just den utbildnig som man söker till
    eller

    - om en U-kurs ger meritpoäng.
    Alla andra U-kurser påverkar inte elevernas jämförelsetal/meritvärde.
    ****

    Om SYV sa till dig att du inte får läsa U-kurser, då tror jag det är så att rektor på skolan har fattat ett generellt beslut att eleverna på den aktuella skolan ej får läsa U-kurser. Det har rektor rätt till att göra.

    Det är endast elever på Yrkesprogrammen som har rätt att läsa Svenska 2, 3 och Engelska 6, dvs kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskola, som Utökade kurser. I alla andra fall är det rektors beslut som gäller.

    Hoppas jag har lyckats förklara hur det ligger till.

    Vänligen

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare