Hej Kevin,
    om det ej finns ledig plats, så brukar inte rektor ta in i andra fall än om utbildningsförvaltningen köper en plats för en viss specifik elev (ofta pga familjen flyttade till en ny stad pga föräldrarnas jobb och eleven ej kunde söka till rätt skola i tid då hen ej visste att hen ska bo i en annan stad när skolåret börjar).
    Undantag:
    - om rektorn ej har ngn ledig plats idag men vet att det inom kort kommer uppstå en ledig plats då kan hen ta in en elev på "överintag"; det är bedömning som rektor på skolan gör.
    - om kurator "lägger sitt ord" med i spelet (det är mycket som ska till här: svår social situation, tragiska händelser eller diagnoser mm och dylikt) kan också en elev tas in på "överintag", alltså när det egentligen inte finns ngn plats.
    Annars, om det inte har hänt ngt alldeles utomordentligt, så kan inte rektorn ta in om det ej finns ngn plats att ta in på.