Edvin
    Hej, jag funderar på att börja på läkarlinjen och jag har varken toppbetyg eller botten betyg, är det omöjligt att komma in på läkarlinjen då? Finns det chans att komma in på högskoleprovet?
    • : Hej! Nej, det är inte omöjligt, men OTROLIGT svårt! Högskoleprovet är endast ett jämförelsetal, och du måste fortfarande vara behörig till det du söker. Vilket betyder att du ska ha Grundläggande behörighet + Kemi 2 + Fysik 2 + Biologi 2 + Matematik 4. Om du får medelbetyg och är behörig, så kan du konkurrera om en plats på programmet, men det har ALDRIG varit någon som kommit in på sina betyg om de är på medel. Dock finns det troligtvis några som kommit in med högskoleprovet, fast de har medelbetyg. Sedan finns det ju de här alternativa urvalen. De varierar från år till år, och vad jag förstått är det svårt att söka det direkt efter gymnasiet, då det kräver en viss utbildning eller en viss lång arbetslivserfarenhet inom vård m.m. Vad jag vet finns PIL på KI, där kan du med ett lågt hp-värde (1,5) bli utvald att göra ett "IQ-test" typ. Efter blir några kallade till intervju. Och några få av dessa blir antagna. Men det är ingen idé att satsa på ett sådant urval, då det inte alls är säkert att det finns kvar när du ska söka..
    • : Och det är alltid att ha ett "andrahands-val". Det är inte säkert om du kommer in där, så ha ett extra alternativ förberett :)!
    • : Det finns många intressanta yrken inom Medicin: dietist, audionom, barnmorska, fysioterapeut, specialist sjuksköterska, röntgensköterska, tandtekniker - förutom läkare, alltså, finns det massor man kan jobba med och hjälpa folk och främja hälsa. Alla kan inte bli läkare ju. Men visst, har man en dröm, bör man sträva efter den. :-)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Edvin!

    Jag tycker du bör förbereda dig till högskoleprovet, träna på det och får du högt resultat, så kan du komma in på läkarprogrammet på resultat av högskoleprovet. Men samtidigt är det bra om du även kan tänka på vilka andra utbildningar du också är intresserad av - ngt. annat yrke inom medicin eller något helt annat yrke, som inte har medicin att göra. Det är alltid bra att ha "plan B", det vill säga en reservplan.

    Jag föreslår att du tittar igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och återkom sen när du har valt några som du också är intresserad av, förutom läkare då. :)

    Bästa hälsningar
    ANNA