Elev

    Jag är 31 år och har äntligen hittat mitt drömyrke. Vill verkligen studera till grundlärare i fritidshem. Det enda jag inte har sen gymnasiet är min matematik och för den går jag en kurs nu. Är inne på sista delen. Ett nationellt prov som gick åt skogen. Har inte ens fått resultaten än men jag vet att det inte gick bra. Är 100% säker på att jag har dyskalkyli och att sitta och göra prov där tiden är förbestämd bara stressar mig och gör mig ännu mer okunnig. Det gör allt svart framför mig. Allt! Kursen har fått ta sin tid och jag har lyckats hyfsat ok med allt. Men inte nationella provet. Vad händer om jag inte får godkänt? Har för mig att allt beror på det nationella. Jag har gett upp, har redan gett min själ och kommer inte orka ta allt detta igen. Finns det inga andra sätt för mig? Finns det inte andra liknande utbildningar? Hjälp mig!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nancy,
    om du har ett Intyg om att du har Dyskalkyli kan du ha rätt att få längre tid på att göra prov, bland annat det nationella provet. Beroende på grad och omfattning av dina dyskalkylisvårigheter kan du även ha rätt till undervisning av speciallärare och/eller undervisning i en liten grupp. Visa upp intyget på skolan där du läser och sök även upp kuratorn. Kuratorerna brukar vara duktiga och behjälpliga även för personer med dyskalkyli.
    Du frågar också om "liknande utbildningar". Inom yrkeshögskola finns utbildning till lärarassistent. Kika gärna på den, se utbildning/lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-inkludering-distans
    Inom folkhögskola finns utbildningar till fritidsledare
    Vad gäller högskoleutbildningar bland annat på lärarhögskolorna, så kan de tyvärr inte ta in obehöriga. Man måste tvunget få godkänt i alla kurser som krävs.
    Yrkeshögskoleutbildningar kan däremot göra undantag och ta in obehöriga.

    • Elev : Tusen tack för ditt snabba svar! Det gav mig lite ljus. Tack!
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!