Hej Maria,

    jag föreslår att ni träffas: vårdnadshavare, rektor, kurator, SYV och skolsköterska + din sons klasslärare/mentor + kanske någon eller några andra lärare som känner din son väl. Då kan ni tillsammans komma fram till vad som blir bäst för din son. Har din son haft undervisning med en speciallärare? I så fall är det bra att även specialläraren deltar i mötet. Skolpersonal känner din son i undervisningssituationer. Ni, som är vårdnadshavare, känner honom i hemmiljön.
    Du kan förslå att din son går om en årskurs, men det är huvudmannens (i praktiken Rektors) beslut om omgång blir beviljad. Du nämner gymnasiet i din fråga. Det är inte obligatoriskt att gå på gymnasiet. På gymnasiet går man "i mån av möjlighet". Det finns exempel på att människor lyckas få framgångsrika karriärer inom arbetsliven även utan att ha gått mer i skolan än endast grundskolan. Med det sagt, så är det givetvis önskvärt att skaffa sig fullständig gymnasiekompetens. Elever som vill gå på gymnasiet men inte är behöriga till de nationella programmen är behöriga till IM, Introduktionsprogrammen. Titta gärna på Indivuduellt alternativ och på Yrkesintroduktion.