Emin
    Hej! Jag har sedan barnsben velat bli doktor/kirurg eller något annat inom medicin och sjukvård. Till det ska man alltså gå natur linjen. Jag går nu i åttan och har alltid haft minst godkänt i matte. Fick dock a på senaste provet (vet inte om det var tur eller inte). Annars brukar jag ligga på D/C/E i mattebetyget. Jag har en artonårig bror som nu går sista året på naturlinjen, de har fått jobba extremt mycket med matte, fysik och kemi. Till alla de ämnena hör matte till.. Jag är jätteorolig för att inte nå bra betyg i dem ämnena för jag vill verkligen lyckas i framtiden. Det är vad jag verkligen brinner för. Samhäll är jag knappast intresserad av och ännu mindre de andra linjerna. Vad ska jag göra? Hjälp har världens ångest just nu! :(

    En annan sak är att jag har 285 i meritvärde nu. Tror absolut att jag kan nå 300 i slutet av nian.. Hur mycket merit ska man ha för att komma in på Rudbeckianska skolan med Natur programmet? Betyder meritvärdet mycket? Vad ska man ha som lägst för att komma in på den linjen? Spelar det någon roll om jag har meritvärde så att jag knappt kommer in på linjen eller om jag har nästan maxpoäng?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Emin, mycket bra att du vet vad du vill och är beredd att kämpa.
    På Naturvetenskapsprogrammet, som förkortas NA, finns två inriktningar - naturvetenskap och Naturvetenskap&samhälle och det på båda dem läses Matematik, avancerat spår, 1-3 c och på inriktningen "naturvetenskap" läses det även Matematik 4 och fysik2, kemi2, biologi2 - och det är just de kurserna som alla krävs för behörighet till att kunna direkt efter gymnasiet söka utbildning till Läkare på högskola-universitet.
    Gå in på www.matteboken.se där du kan se vad olika mattekurser innehåller. Du kan även läsa kurserna på egen hand, repetera det som du redan kan + läsa de högre kurserna på förhand. Undrar om din storebror kan vara din handledare-mentor?
    Jättebra att du har 285 poäng nu och att du tror du kan få 300 på våren i nian. Det är i slutändan just vårens betyg från nian, som avgör om man får plats på gymnasiet, som man valde i första hand.
    Man kan titta på vad antagningspoängen var förra året och åren innan. Vad som kommer att krävas framöver, är det ingen som vet. "Antagningspoäng" uppstår i efterhand, när antagningen är genomfört - då ser man vad resultatet blev.
    Bra att söka flera alternativ till gymnasiet & jag skickar därför länkarna till några skolornas presentationer:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-vasteras
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-vasteras
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-vasteras
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vasteras-citygymnasium

    Mitt råd är att du tittar på skolornas presentationer, går på öppet hus redan i år (det är många elever i åk8 som gör) - det är bra att kunna sina alternativ på förhand och sedan, oavsett poäng, tar in flera alternativ i din gymnasieansökan.
    Om du tycker det är viktigt för dig att veta vad antagningspoängen låg på i då-tiden, kontakta [email protected] och de skickar uppgifter om antagningspoäng till dig. Skolorna dit man söker, vet också vad poängen låg på i år och året innan. Enligt min mening, så ger det inte så mycket och kan även vara "dåligt" att ta reda på "poängen": uppgifter är opålitliga på det sättet att en ändring kan ske i framtiden.
    Mitt råd är att du kämpar för betyg och söker många olika alternativ till gymnasiet, går på öppet hus, på gymnasiemässor & planerar för att boka "skugga en elev" under nästa läsår.

    Hoppas mitt svar & mina råd blir till hjälp för dig!
    Vänligen Peter SYV