Elias
    Hej! Har ångest då jag är orolig ifall jag får dåliga betyg. (Går på första året i Gymnasiet).
    Kan man rätta till betygen till vårterminen 2019 eller är det helt kört med hela skolgången? Tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    betygen är viktiga men ännu viktigare är att du faktiskt Lär dig, vad du vet och kan! Det är väldigt många år kvar för dig till pension... och väldigt mycket kan hända på de åren. Gör ditt bästa i varje kurs du läser, är mitt råd.
    Du kan också samtidigt som du gör ditt bästa varje dag i skolan nu, söka om till årskurs 1, på nytt; och på nytt konkurrera med dina "gamla" grundskolebetyg.
    Vilket program läser du nu?
    Tror du att det är rätt program för dig?
    Finns det ngt. annat program som du kanske tror passar dig bättre än ditt nuvarande program?

    Vänligen
    Julia syv
    P.S: ta gärna del av GymnasieGuidens tips om Studieteknik och Gratis hjälp med matte från Mattecentrum: Matteboken.se och i Räknestugorna.

    • : Hej! Tack för svaret. Går i informations- och medieteknik. Klarar jag kursen ifall jag klarar kursproven?
    • Milla :

      Slutprovet i slutet av kursen är oftast det absolut viktigaste - är i alla fall min erfarenhet, som sYV; detta för att betyg sätts på hela Kursen och det är i slutet av kursen som det blir klart vad eleven kan - vad gäller innehåll i hela Kursen. Men det är Läraren som är expert på att bedöma elevernas kunskaper, inte SYV. SYV sätter inte betyg, så kan egentligen inte svara på hur betygssättningen kommer ske på just den kursen som du frågar om... det är väldigt mycket upp till just den Läraren som är "din lärare" (det ansvaret är lagt på läraren, att sätta betyg). Som elev, ska man lyssna på läraren så noga man kan, följa alla instruktioner och göra sitt bästa. Lycka till! Vi håller tummarna!