Kalle
    Hej. Jag vill läsa engelska 7 för att konkurrera med ett högre meritpoäng på högskoleantagningen. Min kommun är väldigt svåra när det gäller att läsa engelska 7 på komvux och jag känner att det börjar bli hopplöst för mig att få en utbildningsplats på komvux innan HT21. Nu har jag börjat kolla på andra alternativ och prövning med egenstudier verkar som det rimligaste alternativet.

    Till min fråga då: Hur rimligt är det att plugga Engelska 7 helt på egen hand för att sedan prövas i kursen? Förstår att detta kan variera från person till person, i mitt fall presterade jag på C-nivå i engelska 6. Jag tänker att jag får köpa litteratur och följa bokens texter och uppgifter. Möjligen att jag försöker lära mig engelska via kanske någon resa av något slag, kanske språkresa. Om ni har andra tips så vill jag gärna höra!

    Mvh Kalle

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,
    vi samlade våra bästa tips om Studieteknik på GG/studieteknik
    Kika gärna på dem och testa några!
     Jag kan förklara varför komvux inte direkt tar in dig så fort du gjort ansökan: om du redan har examensbevis är är behörig till högskolestudier, då är du lågt prioriterad, pga komvux måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund (när det är resursbrist, går man efter de prioriteringsprinciper som är satta - i detta fallet i vuxenutbildningsförordningen). Varje utbildningsplats kostar pengar. Att du fick besked PLATSBRIST från komvux gäller för endast den kursstart som du sökte till just då; du kan söka till nästa kursstart, det kommer bli ny prövning och du kan ha tur och få plats (om pengarna räcker att köpa utb.platser för). Vi håller tummarna!
    ***
    Du frågar hur rimligt det är att skaffa sig kunskaper i eng 7 på egen hand och du själv svarar också att det är olika från person till person, vilket stämmer! :) Vi alla är olika "språkbegåvade" och har olika förkunskaper sedan innan också. Du har C i eng 6 men det kan vara C eller C+ eller C++ eller C+++ alltså nästan "B" eller "bara C, ej högre" - alltså menar dina KUNSKAPER i detta fallet. Vad gäller språken så är det olika aspekter: läs- och hörförståelse, skrivning och läsning samt även uttal och grammatik... och man kan vara olika bra på de olika delarna.
    Vet du att du kan anmäla dig till prövning? det är numera inte det lättaste att hitta var man kan göra det. Med kostnad på 500kr tycker många att de har råd att chansa och anmäler sig utan några förberedelser, bara ser om det "bär eller brister".