Lukas
    Hejsan! Jag har hört rykten rykten om att man ej behöver ta toefl testet om man har över betyget B i alla engelska kurser. Jag har precis läst första året av gymnasiet på teknik programmet och har tänkt läsa engelska upp till 7.
    Om det nu är så att jag att håller över b i alla kurser stämmer det då att jag ej behöver ta toefl testet om utländska studier skulle bli aktuellt för mig i framtiden?
    Kanske en svår fråga att svara på? Jag uppskattar alla svar.
    • : Det varierar mellan olika skolor.
    • Milla : Tack Kim, för din kommentar! Precis så är det - man måste fråga den skolan dit man söker: kan vara olika vad de kräver.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas!
    Det är precis så som Kim skriver i sin kommentar: det varierar mellan olika skolor.
    Här har vi sammanställt info om Språktest inför studier utomlands - http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    Det är mycket bra att du siktar på höga betyg och att du planerar läsa Engelska 7. Om du i framtiden skulle ändra dig & vill söka till högskola i Sverige, så kommer du att ha nytta av betyget i Eng 7 för att ett godkänt betyg i den kursen ger 1,0 Meritpoäng, vilket höjer konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg.

    Bra med djupare språkkunskaper, som resulterar i höga betyg! Oavsett, vad skolan dit du söker kräver för test (eller inga test) - så är alltid bra att kunna mer engelska & ha högre betyg!

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare