Ella
    Hej!
    Har precis börjat tvåan och byter från natur till sam. Det funkar enligt schemat att fortsätta läsa matte 3 eftersom jag ändå vill ha kursen och kändes bättre än att ta ett års paus, men skolan sa att jag då byter till matte 3b istället för 3c. Gör det någon skillnad om jag sedan vill ta ett tekniskt basår och ändå bli ex.vis civilingenjör? Måste jag läsa upp matte 3c då? Hade även tänkt läsa matte 4 som individuellt val eftersom det funkar med schemat och kändes bra att ha.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    om du "ändå" sedan ska läsa matte 4, då kan du "gott" läsa matte 3b först. Båda kurserna (matematik 3b och 3c förbereder inför matte 4). Skillnaden mellan matte 3b och 3c är en del av kursen (mer eller minde En kapitel, som gör att matte 3b är mer inriktad på Ekonomi och matte 3c - mer inriktad på Naturvetenskap). Vad gäller behörighet till högre utbildningar, som du söker efter gymnasiet: om du kommer ha godkänt betyg i matematik 4, då spelar det ingen som helst roll om du innan matte 4 läste matte 3b eller matte 3c. Skulle det bli så att du inte läser matte 4 (eller inte får godkänt betyg i matte4) då kan det i vissa undantagsfall spela roll (dock ej som regel) om du får godkänt betyg i matte 3b eller i 3c.
    Vad jag menar med de "undantagsfallen" är följande: det finns några få svenska högskola-Universitetsutbildningar där för särskild behörighet krävs bl.a matte 3c (inte 3b/3c, som krävs som regel) utan just matte 3c, och då är man inte behörig om man har matte 3b men ej matte 4. Har man matte 4 godkänt betyg, då behöver man inte bry sig om vilket spår i matte man läste innan, b eller c.
    Det är inte förbjudet att på Samhällsvetenskapsprogrammet läsa matematik 3c, men i så fall kan du ha betyg i den kursen inom Individuellt val, 200p., eller som U-kurs (utökat program) som rektor får fatta beslut om - att läsa U-kurserna är inte en rättighet för alla elever. Däremot får matematik 3b och 4 ingå som programfördjupning, se i Programplanen för SA >>. Det är sällan eleverna på SA vill läsa matte 3c, utan de flesta läser matte 3b och det kan bli svårt för skolan att ordna så att En elev läser matte 3c medan alla andra läser matte 3b, det är nog därför som din skola sa till dig att du får i så fall läsa matte 3b. Som jag började mitt svar med, om du sedan kommer få godkänt betyg även i matte 4, då spelar det ingen som helst roll om du läser matte 3b eller 3c. Men annars så kan du kanske be matteläraren att ge dig uppgifter som skiljer sig mellan kurserna matte 3b och 3c så att du läser den delen av kursen som skiljer sig åt som matte 3c eller läser båda delarna, alltså att du skaffar dig kunskaperna som om du läst både matte 3b och 3c. Betygen i matte 3b och 3c får inte ingå i samma examensbevis (för att det anses vara "samma kurs"); det är endast ett av betygen, antingen i matte 3b eller i matte 3c som får ingå i samma examensbevis. Matteläraren är inte heller skyldig att i detta fallet ge individanpassad undervisning (om du vill skaffa dig kunskaperna även i den delen av kursen som skiljer kurserna åt...) men du kan fråga om det och det kan "gå vägen" (beror mycket på den enskilde lärarens inställning).
    Vad gäller innehåll i matematik 3 - se matteboken.se/lektioner/matte-3 och Mattecentrum har matteforum som du kan ställa matte-frågorna i - se här>>.