Elahe

    Hej, Pga Corona finns det väldigt få platser för prövning och även i ett begränsat antal ämnen. Jag har läst Svenska A och B enligt gamla systemet och har nu möjlighet att tenta upp (pröva) Svenska 3, dvs en kurs som jag inte har i mina gymnasiala betyg. Kursen motsvarar 100p. Kan jag och är det smart att tenta upp detta ämne? Prövningen är rätt omfattande och jag är osäker på om jag kan få A. OM jag gör en prövning och sedan får ett annat betyg än A - kan jag välja att inte inkludera detta ämne i mina betyg? Stort tack på förhand!!!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag tror inte betyget i Svenska 3 kommer räknas in, oavsett hur högt betyg du får. Detta för att du är behörig till högskolestudier vad gäller svenska med godkända betyg i de äldre kurser Svenska A och B. Du behöver inte läsa mer svenska. Kurser i svenska ger inte heller meritpoängen/extrapoäng; därför är min uppfattning att du inte ska kunna räkna in betyget i svenska 3, oavsett hur högt eller lågt betyg du får.
    Att Läsa mer svenska är dock alltid bra - för Kunskapens skull. I formell mening kommer inte det påverka, men du får mer kunskap, vilket alltid är bra. Det är oftast också lättare få högre resultat på högskoleprovet (om man gör HP) i fall man läst mer (i skolan eller på egen hand).
    Vänligen
    ANNA
    P.S: du kan ta kontakt med SYV på komvux (eller på prövningsenheten) för att reda ut till 100% om betyget i Svenska 3 skulle kunna räknas in tillsammans med dina betyg. Jag tror inte det, men reglerna är många och komplicerade. Det spelar också roll om du har grundläggande behörighet på svensk eller utländsk gymnasieutbildning.

    • : tack!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!