Ajna
    Hej! Jag har bestämt mig för att gå naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, men jag har lite svårt för matte. Jag behöver plugga jätte mycket för att få ett b eller c. Så jag undrar om det är ”smartare” att gå i ett gymnasium som inte har så jätte hög antagningsgräns och därmed inte så högt presterande elever eller om jag ska gå på ett gymnasium där eleverna är högre presterande?
    Jag är väldigt kluven och vet inte vilken gymnasium som verkar bäst.
    Mvh
    • Anonym Kanin : Ska vara ärlig här, förutom det Mikael sa, så är det bättre att gå i en högpresterande skola än i en lågpresterande om du tror att du kan komma in. Detta är för att klassrumsanda snabbt kan sprida sig. Om eleverna kollektivt känner att matematiken är svårt, så kan det bli en självuppfyllande profetia där de inte klarar sig för att de inte tror på sig själva. Däremot, om man inte förstår något i en högpresterande skola så kan man faktiskt ta hjälp av sina klasskamrater som då har större chans att förstå sig på materialen. Däremot bör du tänka över huruvida NA programmet är rätt om du känner att matematiken är "svår" (vad du menar med svårt vet enbart du). Det finns även ett alternativ som heter NA-SAM som kanske skulle lämpa sig bättre för dig? https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf
    • Mikael : Tack Anonym för din kommentar.
    • : Okej tack så mycket för hjälpen. NO-ämnena är mina favorit ämnen, och jag tycker att matematiken är rolig men lite svår ibland. Däremot så får jag aldrig under ett C på matteproven och tror därmed att jag borde klara av matematiken på NA-programet, därav valet av Na-programmet. Men som du tipsade så funderar jag även på att under år 2 välja sam som inriktning. Jag har tillräckligt med meritpoäng för att komma in på de högpresterande skolorna, och som ni säger är det bättre att omringas av mer studiemotiverade och högpresterande elever.
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;) Läs också svar från "Mikael SYV" nedan. :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja med att påpeka att i fall du vet att du har svårt för matten, så kanske inte NA-programmet är rätt val för dig, över huvudet taget.
    Se innehåll i kursen Matematik 3 och på inriktningen Naturvetenskap läser man även Matematik 4 som obligatorisk kurs. Matte-kurserna läses, dessutom i snabb takt.

    Om du nu ändå ska gå på NA-programmet, så är det viktigt att du kan uppnå kraven för godkända betyg och kraven de desamma på alla skolor (eleverna måste kunna lika mycket, oavsett vilken skola de går på); på de så kallade "högpresterande" skolorna brukar eleverna "uppföra sig" och inte stöka till och uppta lärartid genom att hen måste försöka få ordning i klassen, men å andra sidan, så kanske lite lägre presterande elever känner att de ej törs ställa de frågor de vill (för att de tror att alla kan "det här" och det är pinnsamt att ställa enkla frågor för att inte verka "dum").