Rono

    Hej!i Jag studerar komvux nu och kommer gå ut med ungefär 17 poäng räknat nu. Om jag vill komma in på ämneslärarutbildningen svenska, historia, där jag ser att BII har lägst poäng 12.35 ena gången och andra gången 19.55 o högskoleprovet typ 0,70. Har jag större chans att komma in om jag gör högskoleprovet eftersom att poängen varierar så mycket? eller har jag chans att komma in ändå? låt oss säga att nån annan har samma merit som mig o gör högskoleprovet men har knappt 0,1, ger det högre chans?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rono.

    Det är bra om du gör högskoleprovet. Då prövas du även i HP-urvalet.
    Hur högt antagningsgräns kommer ligga nästa gång är det ingen som vet; allt beror på vad sökande till just den utbildningen just den terminen kommer ha för meritvärde.
    Du frågar om dina chanser att komma in; alla behöriga sökande en (i alla fall teoretiskt sett) en chans att komma in på en svensk högskoleutbildning. Du kommer konkurrera mot de som kommer göra ansökan till samma utbildnings samma start på samma ort. Innan sista dag för komplettering av ansökan vet ju ingen vem som kommer bli bedömd som Behörig sökande, och sedan kommer antagningsbesked ganska snabbt när alla kompletteringar kom in och rangordning på meritvärde har gjorts och antal platser på utbildningen "bestämmer" vart antagningsgräns kommer att "hamna" just då.

    Liselotte