Jonathan0900

    Hej, Hur stor skillnad kan det vara på samma utbildning om man väljer mellan två olika yrkeshögskolor? Det är väl en myndighet som reglerar vilka utbildningar som ska finnas, men hur noga är dem med att utbildningen man får ska vara jämlik den som finns på andra skolor? Jag funderar att bli offentlig upphandlare och vet inte om det spelar någon roll vilken skola jag väljer eftersom alla i det yrket behöver läsa vissa kurser för att kunna få arbeta offentligt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du kan jämföra vilka kurser som ingår i de olika utbildningar till Offentlig upphandlare. Min uppfattning är att den utbildning är ganska standardiserad och jag tror därför att i princip samma eller mycket likvärdiga kurser ingår. Det som kan skilja sig åt är t.ex hur lång praktikperiod man får inom sin utbildning och på vilka arbetsplatser som LiA, lärande i arbete kommer att genomföras. Mitt förslag är att du söker till alla utbildningar på de olika yrkeshögskolorna och ser var du kommer in. Om du kommer in på flera ställen, kan du sedan tacka Ja eller Nej. Söker du till endast en skola och inte kommer in, då har du ingen studieplats i så fall. Det som är så bra med just yrkeshögskoleutbildningar är bland annat att man kan söka till många samtidigt och komma in på flera samtidigt, också, och i så fall välja sedan vilken man tackar Ja till.
    Allmän information om yrket Upphandlare finner du på framtid.se/yrke/upphandlare

    Studie- och yrkesvägledare