Anonym

    Jag har precis börjat läsa naturvetenskap på gymnasiumet efter att jag valt det då jag tycker mer om no ämnena plus att det ger mig möjligheten att välja mellan många yrken. Men börjar tvivla på om det är något för mig då det känns som väldigt mycket plugg. Jag har en dröm om att bli musiklärare i framtiden, och för att bli det kan jag typ gå vilket högskoleförberedande program som helst? Och fritid blir då ännu viktigare därför att jag vill syssla mycket med musik. Är nu stressad över att behöva ta ett snabbt beslut om att byta linje till ekonomi innan det är försent. Så min fråga är, tror du jag kommer kunna få mer ”fritid” på ekonomilinjen eller ungefär detsamma?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    för en blivande musiklärare är mest passande gymnasial utbildning - ES/musik, tycker i alla fall jag.
    Svar på din fråga om hur mycket plugg det är på de olika programmen: på de nationella programmen läser eleverna på heltid, alltså ska lägga 40 timmar/vecka på sina studier (samma tid som när man jobbar heltid).  Sedan är vi olika duktiga inom olika ämnen. De som tycker att fysik, kemi, biologi och matte är roligt och lätt trivs jättebra på NA. De som tycker att ekonomi-företagande eller juridik är roligt och lätt - trivs bra på EK.
    Du kan jämföra programplaner för EK och NA och se vilka obligatoriska kurser som ingår i båda de programmen, sedan är det på de programmen rätt stor skillnad på inriktningar (man läser mer eller mindre matte, beroende på inriktning, bland annat). Programplan för ekonomiprogrammet kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - som du kan se i programplanen läses bl.a kurserna Företagsekonomi1 och Privatjuridik som obligatoriska kurser. Om de just för dig är lättare att läsa naturvetenskapliga ämnen/kurser eller företags-ekonomiska eller juridiska kurser, vet du ju mycket bättre själv.
    Upplägg av studierna på de olika nationella programmen är "likvärdig", alltså är tanken att eleverna ska lägga ungefär lika mycket tid på sina studier. Detta gäller även yrkesprogrammen. Däremot är innehåll i studierna i mångt och mycket olika. Och här beror det på vad man är duktig på och vad man "tar till sig" lättare utan att behöva "plåga sig igenom" läroböckerna. :)

    I studier på EK ingår inte fysik, kemi eller biologi och matte ingår endast upp t o m matte 2b eller 3b (på inriktningen Ekonomi upp till 3b och på inriktningen Juridik upp till 2b). På NA läser man svåraste spår i matte - c-spår och minst 3 kurser i matte ingår; på inriktningen naturvetenskap ingår även matte 4 som obligatorisk kurs.

    OBS! kolla med skolan om du på Ekonomiprogrammet kommer behöva driva UF-företag. Det kan ingå, och om man inte är intresserad av att testa driva eget företag, då kan det bli "mindre bra" för dig. UF är förkortning för "ung företagsamhet". Du kan läsa mer om det på gymnasieguiden.se/informeras/26-000-elever-driver-ett-uf-företag

    På tal om att bli musiklärare - se gärna framtid.se/yrke/musiklarare
    och framtid.se/yrke/kulturskolepedagog

    Om man vill bli behörig musiklärare (alltså få legitimation som lärare i musik), då är den mest rekommenderade vägen - via musiklärarprogrammet, se exempel kau.se/utbildning/program - 5årigt program på Karlstads universitet. Man gör bland annat Antagningsprovet. Det är ett svårt prov. Det är inte alls alla som klarar det första gången, även om de har läst ES/musik på gymnasiet. Ofta läser man efter ES/musik även förberedande musikutbildning på en folkhögskola eller på KKU, ibland både på folkhögskola och på KKU, för att man lyckas inte komma in på musikhögskola direkt efter gymnasiet. Med detta vill jag säga att det finns inte några formella krav på att ta examen från just musikinriktningen på estetiska programmet för att kunna bli antagen till högre utbildning inom musik, men det är fördelaktigt att gå just ES/musik för att man blir mycket bättre förberedd inför de tuffa antagningskrav som gäller inför högre musikutbildningar.

    Jag vet inte om du kan nu byta till ES/musik (det kanske inte finns någon ledig plats eller så kanske ingen skola nära dig erbjuder den utbildningen)... men om jag hade en dröm om att bli musiklärare, skulle jag definitivt i första hand försökt på gymnasiet komma in på inriktningen musik på estetiska programmet!