Stella
    Hej!

    Jag har tidigare undrat hur svårt det är att komma in på osteopat utbildningen. Men har börjat tvivla då osteopater i dagsläget inte har skyddad yrkestitel. Därför undrar jag om ansökan till naprapat och kiropraktor fungerar på samma sätt eller om det är svårare att komma in där? Går dem bara på betyg eller kan man även komma in på naprapat och kiropraktor utbildningen med lite lägre betyg? Eller kan mitt HP väga in mer på naprapat och kiropraktor utbildningen?

    Tacksam för svar!
    MVH
    Stella

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Stella,
    Naprapat & Kiropraktor är i Sverige legitimationsyrken,för vilka Socialstyrelsen beslutar om legitimation.

    Utbildningar
    I Sverige finns utbildning till naprapat vid Naprapathögskolan i Stockholm. Utbildningen omfattar fyra års studier. Utbildningen är belagd med kursavgifter för vilka studenterna kan söka merkostnadslån hos CSN. För ytterligare information om ansökan, behörighet och urval kontakta Naprapathögskolan.
    ***
    I Sverige finns kiropraktorutbildning vid Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna (Stockholm). Utbildningen är fem år och innehåller både teori och praktik. Efter examen kan man få legitimation som kiropraktor utfärdad av Socialstyrelsen.
    ***
    Vad gäller utbildning till osteopat, så vet du kanske redan är dessa två utbildningar, enligt våra uppgifter är det i alla fall så, de enda svenska utbildningar som är godkända av SOF:
    OsteopatprogrammetSkandinaviska Osteopathögskolan i Göteborg
    OsteopatutbildningStockholm College of Osteopathic Medicine.

    Detaljer om hur antagning till de /ovan nämnda/ utbildningar går till är det bäst att se på utbildningarnas egna hemsidor och om info inte finns på utb.egen sida - kontakta gärna de som driver (ansvarar för) just respektive utbildning - för att Vem kan veta mer om just "den utbildningen" än de som gör antagning och driver utbildningen?
    Vänlien
    L.

    Liselotte