Kimia
    Och isåfall vad är det som gör att det är svårare att komma in på ett naturvetenskapligt basår?.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    det är separat antagning till Naturvetenskapligt basår /som är en högskoleutbildning/ och till KomVux som är Kommunal Vuxenutbildning.
    Man får samtidigt söka till dem båda och även till Yrkeshögskolan och till Folkhögskolan - och få platser på alla dem samtidigt /och välja sen var man vill gå/.
    Det är smart att söka många olika alternativ samtidigt: utbildningar på olika nivåer och även jobb.

    Sen väljer man bland dem platser, som man får.

    Varför det kan vara svårare att komma in på ett naturvetenskapligt basår än på komvux är att det konkurrens PÅ OLIKA SÄTT. Till högskola konkurrerar man med sina gymnasiebetyg och de med högre betyg kommer in först.
    Till komvux är det en helt annan princip vid antagningen: personer med kort tidigare utbildningsbakgrund kommer in först - till komvux konkurrerar man inte med sina betyg utan alla som söker i tid /under ansökningsperiod och som bor i kommunen - varje kommun har sin egen komvux/ prioriteras enligt principen: den som fick mindre utbildning förut, kommer in först, dvs
    personer som saknar grundskoleutbildning - står först i kön och kommer in först; sedan är det personer som har icke-avslutad gymnasieutbildning; sedan är det dem, som har avslutat gymnasieutbildning och sist - de som har läst på eftergymnasial nivå men nu vill återigen läsa på gymnasienivå /för att komplettera eller för att skaffa sig ett yrke, t.ex. söker kurspaket UNDERSKÖTERSKA eller ELEKTRIKER/.

    BÄSTA HÄLSNINGAR
    MIKAEL SYV