Elev

    Hej! Jag skulle gärna vilja bli ämneslärare i teater och historia. Jag undrar hur stor konkurrens dessa ämnen har. Man läser ju jämt att det är lärarbrist i Sverige med det verkar mest vara brist i NO och matte- ämnen. Är det också brist på de två ämnena jag vill ha eller kommer det vara svårt att få jobb efter examen? Det är ju väldigt stor konkurrens i allmänt inom teater och scen världen . Mvh Elin

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    jag förstår din fråga på det viset att du funderar på att bli gymnasielärare i historia och teater. Blir du behörig gymnasielärare i historia, blir du samtidigt även behörig att undervisa i historia på högstadiet, åren 7-9 på grundskolan. Gymnasielärare är behöriga att i samma ämne undervisa även på högstadiet.
    Historia är ett obligatoriskt ämne i grundskolan och även på alla nationella gymnasieprogram, men på gymnasiets flesta program läser eleverna endast en liten 50poängs-kurs i historia - som heter Historia 1a1. På de högskoleförberedande programmen, förutom TE, läses en större kurs Historia 1b, 100poäng. Jämför med ämnet Matematik: på alla nationella gymnasieprogram läses en 100poängskurs, som minst. På flera program ingår flera mattekurser som obligatoriska. På TE och NA (på en av inriktningar på vardera program) är det obligatorisk att läsa fyra mattekurser.
    Vilka kurser inom ämnet Historia som finns på gymnasiet kan man se på skolverkets hemsida. Ämnet är dock mycket "mindre" än de "stora ämnen": svenska, engelska och matematik. Det kan ge bättre jobbmöjligheter om du väljer att kombinera Teater med ett av de "stora ämnen", t.ex med svenska eller engelska - för större chans till heltidstjänst på en och samma skola.
    Teaterämnena ingår som obligatoriska endast i ES/(teater). Men de får också läsas som valbara; inom Individuellt val på alla nationella gymnasieprogram får man i princip läsa vilka ämnen som helst (men det är på förhand omöjligt att veta hur många elever som om några år kommer välja läsa teater-kurser på gymnasiet). Idag (november 2021) erbjuds inriktning Teater på cirka 50 gymnasieskolor i Sverige. Listan på skolorna finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?ES-teater
    Lösningen för en "teater-lärare" om hen inte får heltidstjänst som lärare i historia och teater kan kanske bli att jobba även som kulturskolepedagog på en Kulturskola, eller som folkhögskolelärare på en folkhögskola med estetisk inriktning.
    Vill man jobba just på en gymnasieskola, då är det säkrare att ha minst ett av sina ämnen inom de "stora ämnen": svenska, engelska, matematik. Annars så kan man kanske jobba som historielärare på grundskola och på gymnasiet (delat tjänst) och förhoppningsvis också i kombination med undervisning i teater-ämnena.
    Angående hur svårt eller lätt det blir att få (om några år, t.ex fem år) jobb som lärare i olika ämnen, är det egentligen ingen som kan ge ett exakt svar. Olika förändringar kan ske, t.ex förlängd pensionsålder, förändringar i bestämmelser kring gymnasieskolan och elevernas intressen, och ingen kan se in i framtiden.
    Jag tänker ge dig följande råd: följd din dröm. Om du vill bli lärare i teater och historia, sträva efter att bli behörig lärare i just de ämnena. I värsta fall får du kanske under vissa perioder jobbar på flera skolor samtidigt, eller jobba på deltid eller undervisa i något ämne där du inte är behörig (t.ex kan en behörig historielärare undervisa i samhällskunskap och/eller i religionskunskap).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!