Isac
    Jag funderar på att gå hantverksprogrammet med inriktning mot glasblåsare eller guldsmed. Men eftersom att jag inte hittar nån statistik på hur arbetsmarknaden ser ut blir jag osäker. Vet ni hur svårt det är att få arbete inom dem här yrkena?
    • Ludmila :

      Hejsan, jag fick nu svar från en sakkunnig inom hantverksbranschen. Så här skriver hon: "Det är i princip omöjligt att svara på frågan om framtiden inom hantverksyrken. Dock kan vi se en viss trend där hantverket åter står mer i fokus. Man pratar om återbruk, miljö, genuina arbeten mm. Återväxten inom guldsmedsyrket är för närvarande ganska god men de är också många i yrket som är äldre och kommer att behöva ersättas framledes. De som utbildar sig till guldsmeder inom yrkeshögskolan blir oftast anställda eller startar en egen verksamhet. Gällande glasblåsare så är det yrket mindre och utbildningsmöjligheterna ännu färre än för guldsmed. En viss efterfrågan finns i nuläget och de som utbildar sig får anställning. Kan tyvärr inte svara dig mer än så. Det man alltid kan säga är att hantverksyrket kommer aldrig att dö ut. Det är ju de äldsta yrken vi har!"

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isac,
    läge på arbetsmarknaden kan förändras och ibland går det mycket snabbt med förändringar. Ingen kan ge någon garanti på att med viss utbildning kunna få jobb, tyvärr.
    Men enligt den kunskap jag har (baserad på det som de sakkunniga, branschrepresentanter säger) så är yrket Guldsmed betydligt större (i Sverige) än yrket Glasblåsare, det är alltså fler arbetsmöjligheter för guldsmeder. du kan läsa om yrket på Framtid.se/yrke/guldsmed och man kan jobba som anställd eller starta eget. Och på sikt även bli lärare på gymnasiet, på komvux eller inom yrkeshögskolan och föra sin "guldkunskap" vidare.
    ang. Glasblåsare - kontakta gärna SYV Johan, vars kontaktuppgifter ser du på yhguiden.se/anordnare/nybro-vuxenutbildning

    Från hantverksakademin, se yhguiden.se/anordnare/hantverksakademin - fick vi idag följande svar: "Vad vi kan se är att de som går ut med en yrkeshögskoleexamen inom hantverksyrken får jobb kort tid efter examen. En hel del även under sista terminen. Så jag skulle säga att ge rådet att följa intresset har du rätt intresse och handlag för yrket får du jobb. Utbildningen hos oss förbereder även för att starta eget företag."

    Allmänt kan man säga så här: så länge en viss utbildning finns, då finns det alltid "viss möjlighet" att få jobb efter den utbildningen. Det som kan bli avgörande är Hur duktig du har blivit; Hur driven och "framåt" du är eller blir (om du aktivt söker olika möjligheter och är flexibel och kreativ). Är man mycket motiverad, duktig och kan tänka sig "olika lösningar", t.ex flytta, jobba deltid, kombinera olika yrken (jobba med flera saker även om man kanske inte direkt är utbildad inom ett av yrken) - då brukar man lyckas!
    Exempel på var gymnasial utbildning till guldsmed ges: se gymnasieguiden.se/gymnasium/ts-gymnasiet

    och till glasblåsare: se gymnasium/riksglasskolan-i-orrefors och gymnasium/akrahallskolan

    • : På länken till framtid.se så står det att det är svårt att få jobb som guldsmed, stämmer inte det alltså? Att det finns en viss möjlighet förstår jag, men hur stor är den? Kan jag få någon statistik? Hur ser det ut om man jämför med lite vanligare yrken så som t.ex. elektriker?
    • Julia :

      Vad vi uppger om svårt-lätt få jobb på www.framtid.se är det uppgifter från Olika källor och ibland får vi motstridiga "gissningar" om framtiden. Ingen kan ju inte se in i framtiden och veta säkert. :) Du vill ha statistik men vilken sort statistik? Vänd dig till SCB som sammanställer olika sorters statistik; kontaktuppgifter finns på scb.se/om-scb/kontakt. Du kan också kontakta Arbetsförmedlingen och fråga vad de tror om framtiden inom olika yrken.
      Vad gäller Elektriker, så finns det brist nu, alltså finns jobb för elektriker där arbetsgivare har svårt att hitta ngn att anställa. Men hur det blir i framtiden vet man ju inte... T.ex kan många utgå ifrån att det är lätt att få jobb och "kastar sig över" utbildningsmöjligheter inom el och då kan du bli överskott av utbildade. Du behöver ju bara en enda "tjänst" eller arbetsmöjlighet och här kan det handla om att någon blir föräldraledig och du ska få komma in på arbetsmarknaden på ettårigt vikariat eller att en person väljer att gå i förtidspension och du kan ta hens plats på arbetsmarknaden. :)

    • : Jag menade inte att jag ville bli elektriker, utan jag ville veta hur lätt det är att få arbete som guldsmed jämfört med t.ex. elektriker. Jag känner fortfarande inte att jag vet om det är troligt att jag blir arbetslös efter den här utbildningen eller inte. Den statistik jag är intresserad av är hur många arbeten det finns sätt till antalet utbildade. Har du något bättre förslag på vem jag kan fråga ifall inte ni vet?
    • Ludmila : Du får gärna läsa vad jag har skrivit i "min" kommentar till din fråga, ovan. Det är vad en person som är insatt inom branschen, säger. Cirka 600 verksamma guldsmeder i Sverige idag, april 2021. Jag har också pratat med en lärare på en yrkeshögskoleutbildningen till guldsmed som själv har varit verksam guldsmed i många-många år och han säger att om man är driven, kreativ och lär sig hantverket mycket bra, då lär man inte bli arbetslös - då startar man eget och hittar kunderna (eller kunderna hittar till Dig :). Hur många utbildade som kommer finnas om några år, är det ingen som vet. Det kommer också folk från utlandet som i sitt land kanske jobbade som guldsmed, men sedan kanske de vill satsa på ett annat yrke här i Sverige, eller de väljer att fortsätta med samma yrke, alltså som guldsmeder och ingen vet hur många sådana personer som kommer till Sverige i år, nästa år eller året efter. När yrkesgruppen år så pass liten som endast 600 personer, "väger" varje person rätt mycket, så plus-minus en verksam guldsmed kan utgöra stor skillnad. Jag tror inte du kommer få någon garanti från någon (för att det är omöjligt att ge) att just du inte blir arbetslös. Om du har intresse och är beredd att satsa (OBS! du måste ha kreativ ådra, driv och vara noggrann och vilig att lära sig nytt under hela sitt yrkesliv sen... läraren som jag pratade med säger att som guldsmed blir man aldrig fullärd utan får lära sig ständigt så länge man är verksam).
    • : Tack för svaret. Guldsmeder är alltså oftast egenföretagare? Finns det arbeten där man blir anställd också?
    • Mikael : Ja, det finns guldsmeder som är anställda och de får lön enligt kollektivavtal som IF Metall har. Du kan höra med IF Metall hur många medlemmar de har som är anställda som guldsmed.
    Läs alla kommentarer