Dave

    Hej! Jag funderar på att eventuellt börja plugga på juristprogrammet nu till våren alternativt till hösten. Och när jag tagit examen vill jag jobba i domstol som åklagare alternativt som advokat eller domare, men jag har gjort research på det och det verkar som att det är svårt att få jobb inom domstol, vill kolla om det stämmer. Om detta är fallet vill jag hellre plugga något annat. Eftersom jobb som företagsjurist eller annat juristjobb inte intresserar mig. Jag skulle också kunna tänka mig jobba hos polis som civil utredare med juristutbildningen som grund, men jag har hört att även i det fallet är svårt att få jobb. Så jag undrar alltså om det är svårt få jobb i domstol efter juristexamen. Vill tillägga att jag vill jobba i Stockholms län.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dave,
    på juristprogrammet läser man i 4,5 år, alltså ganska lång tid. Hur arbetsmarknaden kommer se ut om fem år är det egentligen ingen som vet.
    Jag tänker också så här: även om det är svårt nu och kanske blir svårt även i framtiden att få jobb i domstol så kommer ju några personer ändå få de jobben, varför inte Du i så fall? :)
    Man kan över huvudet taget inte ge några garantier vad gäller att få jobb efter avslutad utbildning. Även i de yrken där det är lätt att få jobb, så är det inte lika lätt hela tiden och inte lika lätt i olika delar av Sverige.
    Är du intresserad av juridik kan du titta även på "liknande-jurist" yrken (tänk på att yrken kan likna varandra på Olika sätt).
    Du får gärna kika på ett antal olika yrken - se förslag på yrken, nedan:

    Varje yrkesbenämning (nedan) är en klickbar länk.

    Adoptionskonsult

    Advokat

    Advokatsekreterare

    Affärsjurist

    Allmänhetens Pressombudsman

    Barn- och elevombudet

    Barnombudsman

    Beslutsfattare på Migrationsverket

    Bokförlagsyrken

    Civil utredare

    DO (Diskrimineringsombudsman)

    Domare

    Domstolshandläggare

    Domstolsyrken

    Ekonom

    Familjerättssekreterare

    Fiskal

    Företagsjurist

    Företagsmäklare

    Internationell rättsvetare

    IP-konsult

    IP-paralegal

    Jämställdhetssamordnare

    Kronofogde

    Kronoinspektör

    Licensexpert

    Markförhandlare

    Notarie

    Nämndsekreterare

    Paralegal

    Patentombud

    Rättssociolog

    Rättsvetare

    Sakkunnig / rådgivare / förhandlare

    Samhällsvetare

    Skattekonsult

    Utredare

    Verksjurist

    Åklagare

    • Dave : Okej, tack för snabbt svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!