jenny
    Hej! Ska välja gymnasium nu i vår och funderar på antingen internationella engelska eller Kungsholmens (engelska delens) natur linjer. Har inte gått i engelsk skola förut, tror ni att det kan vara lite väl tufft att gå natur på engelska? Är ganska ambitiös och fokuserad när det gäller att plugga men vill även hinna med ett socialt liv haha

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jenny, har du provgått på skolorna? Om inte, boka "skugga en elev" då kan du under en dag vara med på lektionerna, äta lunch, delta i alla aktiviteter under en hel skoldag. Det kan du göra på båda skolorna och jämföra - skolorna med varandra + att känna på hur det är att "simma i engelska språket" *L* ;-) Jag tror det kan kännas ganska tufft i början när du inte är van men tänk på att nästan alla dina blivande klasskompisar blir i samma situation som du - någon elev har kanske engelsktalande förälder eller har bott i ett engelskttalande land innan - men de flesta är i samma situation, att engelska är främmande språk för dem. När man är så pass ung /15-16 år/ lär man sig språket ganska snabbt om man ägnar mycket tid åt det och är motiverad. Det underlättar om du talar och "tänker" engelska även en del på fritiden, tror jag.
    Det finns också saker du kan göra innan du börjar på gymnasiet - t.ex. under sommarlovet:
    repetera matte och kanske läsa (i alla fall börja) Matematik 1 på www.matteboken.se

    träna prata engelska och läsa på engelska
    om det finns möjlighet att göra en liten resa till England eller till USA och prata engelska där - även om det är under en vecka, så kan det vara till stor hjälp för dig sen - under gymnasietiden.

    Önskar dig allt väl! återkom senare och berätta hur det går med ditt gymnasieval!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare