Hellen
    Jag har sökt till program som är antingen balanserad eller konkurrenskraftig inom arbetsmarknaden. Jag funderar då på att jobba utomlands om det blir svårt att hitta i Sverige. Jag har valt program där man kan bli grafisk formgivare/designer, webbredaktör och funderar även på webbutvecklare.

    Hur svårt är det att hitta jobb inom dessa yrken utomlands med en svensk examen? Hur går det till om man vill jobba utomlands (läst översiktligt att man behöver tillåtelse av den myndigheten som man vill jobba i, förstod dock inte riktigt)?

    Skulle vara bra om du kunde rekommendera yrken inom media, design och kommunikation som är mindre konkurrenskraftiga, samt högskoler o universitet som man kan ansöka till. För att vissa yrken kan krävas portfolio eller något liknande, vilket jag inte har.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hellen,
    den branschen som du är intresserad av är mycket flexibel och förändringar sker snabbt. Idag kan nog ingen svara på om exakt vilka yrken och arbetsuppgifter som kommer inom den branschen att efterfrågas mest - på några års sikt.

    Ang. portfolio
    Career portfolio - is an organized presentation of an individual's education, work samples, and skills. Källa: https://en.wikipedia.org.

    Vill man jobba utomlands behöver man kunna mycket bra engelska och helst även "landets språk", ex. om du vill jobba i Spanien eller i Latinamerika /förutom Brasilien/ - då är det spanska som kan krävas eller i alla fall är en mycket stor merit; i Brasilien är det portugisiska, som är landets språk. Och vill du jobba i Frankrike eller i ett land som är en f d fransk koloni (ex. många afrikanska länder hör hit) - då är det franska man bör (helst) kunna.

    Ang. utbildningar
    Det finns så många olika på olika nivåer och inom olika skolformer. Yrkeshögskoleutbildningar - hela utbudet finns på www.yhguiden.se - är mycket bra anpassade till arbetsmarknaden; de är också kortare och innehåller praktik; via praktiken får man arbetslivserfarenhet och kontakter. Därför vill jag varmt rekommendera att kika på vad yrkeshögskola erbjuder!

    Liselotte
    • : Vi säger att jag kommer in på en högskola/universitet/yh mem det finns inte fristående språkkurser, kan man då ansöka en fristående språkkurs i en annan skola?
    • Liselotte : Ja, man får läsa språk på en annan högskola/universitet än där man läser sin andra högskoleutbildning. Man kan också läsa språk på egen hand (självstudier) eller på ett Studieförbund, t.ex - https://www.framtid.se/information/studieforbund eller med hjälp av en privat lärare, se ex. https://www.framtid.se/arbetsgivare/allakando :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej! ang. arbetstillstånd - så krävs det i många länder; inom EU är det mildare regler - är man medborgare i ett EU-land, får man oftast jobba i andra EU-länder utan några större svårigheter.

    Utanför EU får varje land bestämma själva vem som får jobba och vem som inte får det.
    Vad vi känner till, så finns det 2 olika sätt: antingen så kan man försöka få "allmän arbetstillstånd" och sedan söka jobb
    eller
    så försöker man intressera någon arbetsgivare att anställa en; då kan arbetsgivare - om hen blir intresserad av just dig - att hjälpa till att fixa arbetstillstånd.
    I princip är det alltid lättare att söka jobb i samma land där man är medborgare eller har PUT; permanent uppehållstillstånd; och det är oftast även lättare att få jobb i samma land där man har fått sin utbildning.
    Men varje regel kan ha sina undantag!
    Lycka till!
    ANNA