Maksym

    Hej. För 8 år sedan började jag några gymnasienivå yrkeskurser, de gick inte bra och jag fick Eor och Dor. Jag har totalt 700p från dessa Eor och Dor. Nu, 8 år senare, pluggar jag till att ha naturvetenskap examen från gymnasiet. Att hamna på KTH eller LTH behöver jag nästan bara A, och eftersom dessa 700p från D och E jag har fått för 8 år sedan försämrar min snittbetyg, vill jag inte inkludera dem i min exam. Min lärare sa att jag måste inkludera dem ändå, därför att jag ska inte kunna komma in i några kurser om jag redan har 2500 poäng. Stämmer det verkligen? Jag tror inte att några kurser jag gjorde för 10 år sedan ska krossa mina chanser för att studera på en bra universitet? MVH, Maks

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill börja med 2 konkreta tips_
    Sök till folkhögskolornas allmänna kurser på gymnasial nivå och gör Högskoleprovet så många ggr du kan! Med omdöme från folkhögskola söker man i BF-urvalet. Högsta omdöme man kan få är 4.0.

    Förklaring till varför det är ganska troligt att det blir så som läraren sagt till dig...
    som det är nu så måste komvux, enligt sitt uppdrag, prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Ju mer utbildning man har "i bagaget", desto svårare blir det att komma in på utbildning på komvux. Från 1 juli 2021 planeras det en förändring och komvux ska börja prioritera ge plats till sökande som har "störst behov" av utbildning (dock är oklart hur "störst behov" ska tolkas).
    Varje utbildningsplats på varje kurs kostar pengar: lärare ska ha lön, administration kring studier och betygssättningen är inte heller gratis. Krasst kan man förklara så här: om du ska läsa om samma kurs i vilken du redan har godkänt betyg, kan det betyda att någon annan som aldrig fick chansen att läsa den kursen, kan inte tas in (beredas studieplats) - för pengarna räcker inte till att ge plats för alla som vill läsa. Komvux har begränsad summa pengar för varje år och brukar även uppdela pengarna på flera antagningsomgångar, så att det inte blir så att alla pengarna går åt för att köpa platserna i januari och så får ingen påbörja läsa under resten av året. Det betyder att alla som vill får söka plats till varje ny kursstart, men sedan prioriteras de som ej är klara med grundskolan högst och när alla de fick platser på kurserna, så börjar man titta på vem som ej läst på gymnasiet, över huvudet taget... och så vidare... Har man redan kurserna så pass många (betygen och poängen) så att man kan ta ut examensbevis, då kan det mycket väl bli stopp så att just den sökande ej får plats på fler kurser (pga hen är varken sig kortutbildad eller är i "Störst behov", beror på hur man definierar störst behov och på vem man jämför med  -- jämför man med en analfabet, som inte kan skriva sitt namn pga hen hade aldrig fått möjlighet att gå i skola då det fanns ej skolgång t.ex på grund av krig, då är inte du som redan har läst i alla fall några kurser på gymnasienivå störst behov...alltså, räcker inte pengarna till alla som vill eller behöver studera, så måste komvux göra urval och prioritera enligt det som ges i uppdrag till komvux).
    Tips till dig! sök till folkhögskolornas allmänna kurser. Det tar 3 år att läsa en sådan kurs på gymnasienivå, man läser mot Omdöme om grundläggande behörighet. Eftersom du redan har cirka 1 års kurser godkända på komvux (även om det var för 10 år sedan) så är det mycket möjligt att du kan uppnå omdöme på 2 läsår.

    Om skolformen folkhögskola - var god läs på Framtid.se/studier/folkhogskola
    På folkhögskolornas gemensam webbplats kan man sortera ut en lista på folkhögskolornas allmänna kurser på gymnasial nivå vilket jag har gjort nu, klika på "blå text" i mitt svar! alla blåa ord är klickbara länkar.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för ditt svar, Milla! Min situation är ganska specifisk och jag skulle behöva en anpassad vägledning. Jag har redan haft ett möte med komvux vägledare. Skulle det vara möjligt att boka ett vägledningsmöte med någon från fragasyv.se?`
    • Anna : FRåGA SYV är Öppet forum för frågor om yrken och studier. Vi är några behöriga SYV-ar som övervakar forumet, annars får vem som helst skriva kommentarer. SVAR skrivs dock endast av de som är studie- och yrkesvägledare. Vi har ingen annan verksamhet förutom några hemsidor, bl.a www.framtid.se - info om över 2.ooo yrken, www.yhguiden.se - allt om yrkeshögskola, www.gymnasieguiden.se - "allt" om gymnasiet ... och så forumet här. Vi har ingen möjlighet att träffa sökande personligen eller bedriva vägledning på telefon. Vi är KOMPLEMENT till ordinarie vägledningen, inte ersättning. Du är välkommen att ställa frågor här på forumet och vi är glada om våra svar blir till hjälp!