Hej Dilara,
    antagning till masterprogram, i Sverige, brukar göras på urval av det totala antalet godkända högskolepoäng, som sökande har. För att vara behörig och delta i konkurrensen krävs minst 180 hp, högskolepoäng inom rätt kunskapsområde, och som är "samlade" i kandidatexamen eller i yrkesexamen.
    Och sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrens om utbildningsplats. Hur svårt det blir att komma in på ett visst masterprogram beror på hur många som söker i relation till antal platser på programmet. Om antal sökande som bedöms som behöriga (bedömning som görs av antagningsgruppen på det lärosäte där programmet ges) är fler än antal platser på programmet, måste urval göras. De som har flest antal högskolepoäng kommer in först och sedan "i fallande grad", alltså de som endast har 180 hp står sist i kön till plats på masterprogrammet. Om flera sökande konkurrerar om sista platsen och de sökande har exakt samma antal högskolepoäng, då vet jag faktiskt inte hur antagning görs i det fallet. Gissningsvis kan "överintag" göras. Överintag betyder att man antar några fler sökande (till exempel 10% fler) än antal platser på utbildningen. Överintag görs med tanke på avhopp från utbildningen.
    Du får gärna ställa frågor om antagning till masterprogram både till studievägledare på den institutionen där programmet ges och till antagningsgruppen på det lärosäte där programmet ges; där kan du kan få svar på frågor om hur många behöriga sökande per plats som brukar söka och hur många högskolepoäng som brukar ge plats på respektive program, men som det var förut ger bara en "fingervisning" eftersom det vid nästa antagningsomgång slumpa sig mycket annorlunda; en stor förändring i hur svårt det är att komma på en utbildning brukar ske om antal utbildningsplatser förändras eller om programmet blir ganska mycket mer populär, eller om popularitet av det programmet dalar. En ganska stor påverkan händer också i fall ännu en ny "liknande" utbildning skapas och sökande "sprids" därför på fler utbildningsplatser.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    • Elev : Hej tack så mycket för svaret, om jag vid sista ansökningdatumet inte läst klart mitt kandidat är det då endast de högskolepoäng som jag har läst som jag söker med eller räknas alla mina poäng till terminslutet. Dvs 180hp
    • Anna : Se när sista dag för Komplettering med betyg(poäng) ligger. Du bör vara behörig senast sista dag för komplettering av din ansökan.