Milla SYV på FrågaSYV
    http://jamforutbildning.studera.nu/antagning/sok/56?educationName=Kandidatprogram%20i%20statsvetenskap%20med%20offentlig%20politik%20och%20organisation&educationLevelType=Program&eventUrl=http%3A%2F%2Fsisu.it.su.se%2Fsearch%2Finfo%2FSFSVK
    kan du se info om de olika utbildningar inom område Statsvetenskap.

    För behörighet krävs det godkända betyg i Samhällskunskap 1b & Matematik 3b eller 3c.
    Vid förra antagningsomgång kunde man komma in om man hade hälften C och hälften B betyg från gymnasiet eller 0,95 på högskoleprovet. Var antagningsgräns kommer att ligga framöver, är det svårt att säga. Det viktigaste är att bli behörig och sedan måste man försöka få så höga betyg man kan och/eller så högt resultat av högskoleprovet man kan.

    Man kan jobba med olika saker efter att ha studerat statsvetenskap: inom offentlig förvaltning, med avancerad administration, forska i statsvetenskap och bli lektor på högskola eller söka vidare till Diplomatprogrammet men man kan också jobba som t.ex utredare eller enhetschef på en myndighet.

    Journalist är inte någon skyddad titel och därför finns det journalister med vitt skilda bakgrund: med olika tidigare utbildningar. Det är upp till arbetsgivaren att avgöra om man har tillräckliga kvalifikationer för att bli anställs som journalist. Som "frilansare" gäller det att kunna sälja sina reportage.
    Man kan gå utbildning till Journalist men det garanterar inte att man får jobba som journalist. Med utbildning "journalist" kan man sedan jobba med väldigt många olika saker. Å andra sidan, finns det personer som jobbar som journalister, men som inte har just "journalist-utbildning". Det är väldigt stor konkurrens om journalist-jobben. Det gäller att ha talang och lite tur också.

    Om det är svårt att studera statsvetenskap är det svårt för mig att veta - hur det blir just för dig. Om du gillar historia, samhällskunskap och politik, är det lättare att studera statsvetenskap.

    Man måste tycka om att läsa långa texter och ha ganska bra minne, då blir det lättare. Sedan är det alltid så att om man är intresserad av något ämne ("brinner" för det), är det mycket lättare att lära sig.

    Jag hoppas att jag har nu svarat på alla dina frågor, inte missade något.
    Återkom annars till oss.

    Fortsatt trevlig sommar & lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare