MI
    Hej!
    Jag tog studenten 2017, och nu efter 1 år så har jag funderat på att börja studera första funderingen till tandhygienst på uni eller högskolan, eller medicinsksekreterare om jag inte kommer in till mitt första val. Undrar dock hur svårt kan det vara att komma in till de här utbildningarna? Är väldigt orolig eftersom jag vet inte vad jag ska göra om jag inte kommer in):

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, har du redan sökt till båda eller till någon av utbildningar?
    Tandhygienist är utbildning på Högskolenivå; >> utbildningar till Med.sekreterare (som också kan heta Vårdadministratör eller Hälso- och sjukvårdsadministratör) ligger på Yrkeshögskolenivå.
    Båda yrken är populära yrken och många söker till de utbildningar. Dock kan inte vi svara om just du kommer in. Du bör ansöka för att ha en chans att komma in. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga; högskolor och universitet i Sverige kan inte ta in Obehöriga och därför måste man se till att bli Behörig till sin högskoleutbildning. Vet du om du är behörig till tandhygienistprogrammet?
    Du skriver att du inte vet vad du ska göra om du inte kommer in på någon av de två utbildningar, som du nämner i din fråga. Men som tur är finns det väldigt många olika yrken inom Hälsa- och sjukvård; kika gärna på dem - framtid.se/yrken/halsa-sjukvard.

    • :

      Ja, jag är behörig till båda utbildningarna, men det kan hända att Man blir som reserv och inte antagen?

    • Anna : Ja, det kan hända att man inte blir antagen. Antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har. Till högskoleutbildningar kan det hjälpa att göra Högskoleprovet, för då prövas man även i HP-urvalet. Till yrkeshögskoleutbildningar spelar även tidigare arbetsliverfarenhet och motivation stor roll (då de antar på "sammantagen bedömning").