Karl
    Hej! Hoppade av ettan och ångrade mig , vill börja 2an nu. Är det möjligt? Kan jag inte bara tenta av ettan? Vill verkligen inte gå om ettan.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Karl
    du undrar om det är möjligt att tenta av kurserna, som du missade under å k 1 på gymnasiet, och fortsätta tillsammans med dina "gamla" klasskamrater i å k 2 till hösten.
    Svar på din fråga är att det inte finns någon generell rättighet att göra så som du önskar, dock kan möjlighet finnas. Det beror bland annat på hur länge sedan du hoppade av /dvs hur mycket du har missat/. Nästa fråga är om det fortfarande finns plats i din gamla klass. Ibland tar skolorna in elever som läste samma program på en annan skola och önskade byta skola eller elever, som hoppade av året innan.
    Du måste kontakta din skola /SYV, rektor på det programmet som du gick på eller din gamla mentor/. Det är rektor som kan fatta beslut om att du ger möjlighet att tenta av kurserna, men du kan "gå via" SYV eller mentor, som i sin tur kan prata med rektor, om du inte själv vill ta kontakt med rektorn direkt.

    Jag hoppas att min svar var till hjälp för dig!
    Vänligen
    Ludmila, SYV