Julia
    Hej! Det är så att jag ska börja på Komvux nu till hösten, och ska läsa färdigt mitt naturvetenskapliga program.
    Just nu går jag i tvåan och läser matte 3c, och riskerar att få F i den kursen.
    Vi ska ha nationella prov nästa vecka och jag håller på att plugga ihjäl mig nu, fast med ganska dåliga resultat. Därför ville jag veta om det är tillåtet att läsa matte 4 om man har fått F i matte 3c, om man ändå får behörighet att ansöka till sådana utbildningar på universitetet där det krävs matte 4, eller behöver man ha godkänt i alla matte nivåer (1, 2, 3 och 4)?

    Väldig tacksam för svar!:)
    //Julia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!

    När man söker till högskola/universitet i Sverige till en utbildning där behörighetskravet är Matematik 4, då är Antagning.se intresserad av att du som sökande har
    1. grundläggande behörighet till högskolestudier
    2. har godkända betyg i just de kurser som krävs för behörighet, dvs inom Matematik - just Matte 4 (du behöver inte uppvisa godkända betyg i lägre mattekurser).

    Men på Komvux anser de inte att du har förkunskaper till matte 4 i fall du inte har godkänt betyg i matte 3b eller 3c. Kurser i matematik bygger direkt på varandra och i fall man fick F i underliggande kurs anses det vara osannolikt att man kan få godkänt betyg i överliggande (nästa) kurs - därför får man inte plats på Komvux. Du får söka Matte 3 först och när du har godkänt betyg i Matte 3, söker du sedan Matte 4 på Komvux.

    Däremot vad det gäller Prövningar, så ställs det inte sådana krav - att kunna uppvisa godkända betyg i underliggande kurser (i alla fall så vitt vi vet - kan förekomma undantag i någon kommun). För Prövning betalar man själv, brukar kosta 500 kr. per kurs. Du kan läsa om Prövningar på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Önskar dig allt väl!
    ANNA
    • : Tack för svaret! Tråkigt att höra dock. Kan man få E på matte 3c om man får E på nationella provet, om man har fått dåliga resultat innan?
    • Julia : Det är lärarens ansvar att sätta ett rättvist betyg. Ofta får man E på kursen (oavsett betygen på delproverna eller under kursens gång - för övrigt) i fall man får E på nationella provet. Tips: fråga läraren om hen kan pröva dig mot kursmål i Matte 3b som är en lättare kurs. Dock krävs det rektors beslut för att kunna byta mattekurser mot varandra på högre nivå än Matte 1. Kan inte lova att du får byta Matte 3c mot 3b, men det är värt att fråga i alla fall och speciellt om du skulle kunna få ett godkänt betyg i 3b men ej i 3c.
    • : Det var en väldigt bra idé! Ska definitivt ta upp det med min mattelärare. Tack så jätte mycket för det snabba svaret! :D
    • Anna : Du blir behörig att läsa Matte 4 efter både Matte 3b och 3c. Det är de så kallade "motsvarande kurser" och när elever byter program på gymnasiet, förekommer det ganska ofta att man har "fel betyg" i Examensbeviset (då fattar rektor beslut om Individuellt anpassat program). Syfte med Individuellt anpassat program är att eleven inte skall ha förlängd studietid "i onödan". I ditt fall kan man kanske också åberopa samma orsak - i fall du skulle läsa om Matte 3c blir det längre studietid för dig. Dock är det ingen rättighet att ha "fel kurs" i Examensbeviset. Fråga på skolan: börja med matteläraren. Du ber om undantag, men vi hoppas och håller tummarna! :)
    • : Det blev så att i ma3b läser man vissa saker som man inte gör i ma3c, så läraren sa att det var ingen idé. Får helt enkelt hoppas att jag hinner plugga tillräckligt mycket till nationella på torsdag! Även om inte ens har gått genom sista kapitlet på boken!
    • Ludmila : Lycka till! Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer