Melina
    Jag går i 9an och har läst franska sedan årskus 7 samt ligger på en B nivå ungefär.
    Jag vet att om jag börjar i gymnasiet med godkänt i franska och fortsätter med språket börjar jag på steg 3 och att man kan få meritpoäng för moderna språk när man uppnått minst steg 3. Men jag funderar på att byta ut franskan mot tyska steg 1 i gymnasiet. Jag undrar om jag kan få fullpott i meritpoäng på ett annat sätt än att fortsätta med franskan och läsa till steg 5 under min gymnasietid? Och om jag börjar med tyska steg 1 hur många steg kan jag läsa under mina år på gymnasiet (om jag väljer samhällslinjen inriktad i samhällsvetenskap).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    På Samhällsvetenskapsprogrammet (alla inriktningar) läser man 200 poäng Moderna språk som OBLIGATORISKA kurser, det är 2 kurser, t.ex
    Tyska 1 och Italienska 1
    eller
    Tyska 1 och Tyska 2
    eller
    Franska 3 och Franska 4
    eller
    Franska 3 och Tyska 1

    Det behöver inte vara två kurser i samma språk.
    För att kunna läsa fler än två kurser, måste man välja Moderna språk inom Programfördjupningar eller inom Individuellt val.
    Vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på SA kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Individuellt val är det 200 poäng och det är fritt att välja från hela skolans utbud - man kan välja Moderna språk eller "vad annars som helst" - bara det erbjuds på din skola & passar in i ditt schemat.

    På den inriktningen som du är intresserad av väljer man 300 poäng programfördjupande och alla elever på alla program väljer, dessutom, 200 poäng inom individuellt val.

    Teoretiskt sett, kan man läsa alla de valbara poängen inom Moderna språk och på så sätt kan man läsa 700 poäng moderna språk, 7 kurser.

    Dock i praktiken blir det oftast inte så - för att eleverna vill även läsa andra kurser bl a för att uppnå max i merit.
    Inom Moderna språk (oavsett hur många kurser man läste) kan man max uppnå 1,5 i Merit, inte mer.
    Reglerna finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    och som du kan se på länken (ovan) kan man uppnå max i Merit utan att ha läst Moderna språk - genom Engelska 7 och "högre kurser i matematik".

    Engelska 7 ger 1.0 i merit.
    Matematik 2, som ingår i Samhällsvetenskapsprogrammet som en obligatorisk kurs ger (i fall den kursen inte krävs för behörighet till en högskoleutbildning) - 0.5 i Merit.
    Om du söker en sådan utbildning utan särskilda krav på matematik och läser även Matte 3 (t.ex. inom programfördjupningen) - då får du 1.0 för matte.
    Läser du t.ex. Tyska 1 och 2 som obligatoriska kurser och Tyska 3 - som valbar kurs får du 0,5 i merit för Moderna språk.
    På så sätt uppnår du max i merit.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA