Susanne
    Jag ska välja ekonomi eller natur och läser franska just juni 9an och har E och känner att jag ligger efter oh har väldigt svårt att lära mig. Jag vill byta till spanska men problemet är att då får man väl inte merit poängen för språk eftersom man börjar läsa nybörjar spanska medan om man fortsätter på franska kan man få meritpoäng för det. Så vad är smartast egentligen att göra?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du vet redan nu att du har som mål att komma in på en högskoleutbildning som är mycket populär och därför svår att komma in på, rekommenderar jag att du tar tag i studier i franska och fortsätter med samma språk in i gymnasiet.

    du kan uppnå maximalt antal meritpoäng utan moderna språk ...

    • : Men räcker det att jag fortsätter med franska första året och sedan slutar jag? eller får man inte meritpoängen då?
    • Mikael : Du får 0.5 i merit för godkänt betyg i franska 3.
    • Mikael : Vill du få 1.0 meritpoäng till, måste du få godkänt betyg i franska 4, som du kan välja läsa under åk2.
    • : Istället för att fortsätta läsa franska 4 kan man väl välja extra engelska eller matte?
    • Julia : Det funkar inte riktigt så som på grundskolan - att man skulle kunna ersätta moderna språk med extra eng eller matte. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Susanne!

    På Ekonomiprogrammet måste man läsa 100 poäng /en kurs/ moderna språk, det kan du se i Programplanen här >>

    Och detsamma gäller på Naturvetenskapsprogrammet, där man också måste läsa en kurs Moderna språk - som är en obligatorisk kurs, se i programplanen här>>

    För övrigt måste man följa programstrukturen för respektive program. Du behöver inte läsa mer Moderna språk mer än en enda kurs /som är obligatorisk/ både på NA och på EK. I stället för Moderna språk får man läsa Modersmål (om man har annat modersmål än svenska). Det är den enda ersättningsmöjlighet som finns för Moderna språk på gymnasiet.

    Det finns högskoleförberedande program där Moderna språk inte är obligatoriska: det är Estetiska & Teknik. Moderna språk är inte obligatoriska på de yrkesprogrammen heller.

    Om du i din kommentar menar att du kan uppnå max i Merit genom engelska och matematik, så är det sant. Jag kanske inte förstod vad du menar med att ersätta moderna språk. :)

    Meritpoängen är ej obligatoriska, men de är bra att ha. Engelska 7 ger 1.0 av de 2.5 möjliga meritpoäng. Mer om meritpoäng kan du läsa på den här platsen på GymnasieGuiden.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Återkom om du har fler frågor!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv