Wilma

    I augusti påbörjade jag mina studier till socialpedagog på YH. Jag hade verkligen sett fram emot denna utbildning samt fått information om att den är relativt lik socionom utbildningen. Förutom att man inte hade samma rätt till att ta olika juridiska beslut samt en löneskillnad. Nu när jag börjat kolla på praktikplatser inför våren verkar det omöjligt. Inga kommuner verkar ha socialpedagoger anställda som någon position vilket jag trodde. Utbildar jag mig endast till att arbeta på LVM-LVU-LSS boenden? Trodde denna utbildning skulle öppna så mycket dörrar och ge mig fler möjligheter. Känner mig besviken och osäker.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    det vi vet om yrket Socialpedagog - berättar vi på framtid.se/yrke/socialpedagog
    Då yrket är inte ett "legitimationsyrke" och därför kan diverse olika utbildningar leda till yrket, samt att innehåll i yrket kan också varjera kraftigt, beroende på vilken arbetsplats man jobbar på, så kan man hitta många Olika exempel på var man jobbar och exakt vilka arbetsuppgifter ingår i jobbet.
     ang. arbetsplatser - finns exempel när socialpedagoger finns på många olika arbetsplatser, även inom kommunala verksamheter, som t.ex "hem för hemlösa", eller "transitional boende" där hemlösa kanske får bo under begränsat tid, t.ex i 3 månader, och få hjälp med att söka bostad, utbildning och/eller jobb. Socialpedagog i en sådan verksamhet jobbar både med kontakter mot myndigheter och rent konkret tar emot, skriver in och hjälper till med de praktiska uppgifter som att installera de nya boende, lösa konflikter av diverse slag mm och m.fl.

    Socialpedagoger kan annars ingå i skolornas elevhälsovårdsteam och ha ett nära samarbete med kuratorer och skolpsykologer. Det är inte ovanligt att socialpedagoger arbetar i klassrummen med mindre grupper; kan i detta fall handla om att de som anställs på de positioner kanske i första hand har 3-årig högskoleutbildning från socialped.programmet (men är det upp till en arbetsgivare att bestämma vem som anställs - pga socialpedagog är inte ett legitimationsyrke och arbetsgivare får anställa vem hen vill, med vilken tidigare utbildning som helst).

    Socialpedagoger kan också få anställning på en grundskola med en specialuppgift, t ex att sköta kontakt mellan skolan och föräldrarna och på så sätt avlasta de undervisande lärare, som istället kan koncentrera sig på undervisning av elever. Även på de positioner kan i första hand personer med högskoleutbildning anställas; men är det ingen som söker med högskoleutbildning, kan även andra komma i fråga om anställning. Även språkkunskaper och tidigare arbetslivserfarenhet vara avgörande för vem rektor anställer. Återigen pga yrket är icke-reglerat: finns ej ngn legitimation man kan söka, så blir det upp till varje arbetsgivare att avgöra vem hen tycker har tillräckliga kunskaper.

    Fråga de utbildningsansvariga på den utbildningen du går: var de f d studerande jobbar idag.