Isak

    Hej Jag valde i nian att studera på ekonomiprogrammet, något som jag nu ångrar. Jag tyckte att det var det bästa valet jag gjort men nu är jag osäker. Jag vill istället gå el och energi. Men det har gått för lång tid för att det ska gå att byta. Är det en bra lösning att gå om 1 år?. Känns lite segt att ta studenten ett år senare?, är det värt det?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Lägg in ansökan via Gymnasieantagningen- det finns inga nackdelar i att göra det. Sedan kan du bestämma tacka ja eller nej till en ny studieplats.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isak!
    För den som vill bli Elektriker är det absolut värt att läsa ett extraår på gymnasiet, därför att det är mycket svårt (kan t o m bli omöjligt) att läsa mot detta yrke om man på gymnasiet valde fel program och läste 3 år på "fel program". Och du behöver inte bestämma dig redan idag, utan om du gör som Mikael SYV råder dig att göra (se Mikaels svar: Lägg in ansökan via Gymnasieantagningen- det finns inga nackdelar i att göra det. Sedan kan du bestämma tacka ja eller nej till en ny studieplats.) då kan du bestämma dig senare, när det blir dags att svara på antagningsbesked. Och i väntan på ett antagningsbesked fortsätt läsa på din nuvarande utbildning och göra ditt bästa i att skaffa dig så bra kunskaper som möjligt och så höga betyg som du kan få!
    EE har 4 inriktningar och erbjuds på följande gymnasieskolorna: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?EE

    Några exempel på gymnasieskolorna som från HT2021 erbjuder någon eller några inriktningar på EE:
    yrkesgymnasiet-vasteras
    praktiska-vasteras
    nti-gymnasiet-vasteras
    grillska-gymnasiet-i-vasteras

    Studie- och yrkesvägledare