Erik
    Hej!

    Jag har avlutat årskurs 1 på naturvetenskapsprogrammet och gjort mina individuella val. Jag valde matematik 5 och spanska 4, eftersom jag finner dessa ämnen intressanta och har lätt för dem. Detta innebär att jag kommer få full meritpoäng, då jag redan avslutat spanska 3-kursen. Jag valde alltså bort engelska 7, vilket jag har funderat en hel del över i och med att jag förmodligen kommer ha mer nytta av engelska än spanska i framtiden. Jag har däremot mycket lättare för spanska och finner ämnet mer intressant. Därför undrar jag:

    1: Hur viktigt engelska 7 är för mina framtida studier? Är det sant att man på universitetet har kurslitteratur på engelska och håller föredrag på engelska? Räcker det med att ha läst engelska 5 respektive 6 för att förstå den engelskan?

    2: Om jag nu vill läsa engelska 7, finns den möjligheten trots att jag redan gjort mina individuella val?

    MVH

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!

    Engelska 7 krävs inte för behörighet till högskoleutbildningar i Sverige och där är därför fullt möjligt att klara sig på högskolan utan den kursen (annars så skulle den krävas ju :).

    Max antal meritpoäng är 2,5 och du vet själv också att du får inte mer i merit även om du skulle få godkända betyg i både Spanska 4 och Engelska 7.

    Det är givetvis mycket bra att kunna mer engelska, oavsett vilken utbildning eller vilka jobb man söker efter gymnasiet.

    På Naturvetenskapsprogrammet får man läsa Eng 7 även som Programfördjupande kurs. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Om du redan valde alla programfördjupande och individuella val, kan du fundera på att ansöka om att läsa Eng 7 utöver de obligatoriska 2500 poäng. Det blir med det en "utökad kurs". Din skola är inte skyldig ge dig möjlighet att läsa utökade kurser men du kan alltid fråga.

    Vad det gäller att få bättre konkurrensläge inför ansökan till högskolan, så är det fördelaktigt för dig att välja den kursen i vilken du tror du kan få högre betyg. Betyg i meritpoängskurser räknas även in i ditt jämförelsetal.

    Om det är fördelaktigare att kunna mer spanska eller mer engelska, beror på vad man läser eller var man jobbar. Bäst är det att kunna båda språken väl och du kan läsa dem båda, så är det att föredra.

    Tänk även på möjlighet att läsa språk utanför skolan, t.ex. genom självstudier eller på ett Studieförbund. Se exempel på vilka Studieförbund som finns på http://www.fragasyv.se/dokument#Studiefoerbund

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare