Sarah

    Hej! Jag undrar om det kan vara värt att läsa Folkhälsovetenskapliga programmet eller eventuellt Socionomprogrammet. Jag blir inte riktigt klok på vad det ger för karriärmöjligheter, eller hur arbetsmarknaden ser ut för en ”folkhälsovetare”? Men det låter intressant!

    Vilka yrken är lämpliga för en som läst dessa program? Kommer det finnas jobb om 3-5 år? Bör jag satsa på någonting annat?

    Vill läsa en utbildning som förväntas ge stora chanser till jobb om 3-5 år då jag inte vill ”slösa” min tid. Tips på utbildning? Gärna något där man jobbar med människor och hjälpa dom. (Inget som kräver mer än grundläggande behörighet + matte 2a och samhällskunskap 1b. Har inte läst t.ex. naturkunskap 2).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah!
    Kika gärna på framtid.se/yrke/folkhälsoplanerare och framtid.se/yrke/folkhälsosamordnare - det är de yrken som jag i första hand tänker på när jag hör ordet "hälsovetenskap". Se om det på utbildningens egen webbplats står vad de som jobbar med den utbildningen uppger angående vad man kan göra med examen från det programmet. Ett exempel som jag hittade i arbetsförmedlingens platsbank är en anställning som Strateg inom välfärd och folkhälsa. Se platsannons på arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/27055986
    En fråga om det kommer att finnas jobb om 3-5 år inom ett visst arbetsmarknadsområde, så är det, ärligt talat, ingen som vet. Vem skulle förutspå "corona" t.ex.? Ingen kan ge en garanti på hur arbetsmarknaden kommer att se ut i framtiden.
    Du skriver om att du vill läsa en utbildning som ger stora chanser till jobb. De yrken inom vilka arbetslöshet kommer (enligt prognoserna) vara obefintlig är bl.a lärare och undersköterska. Du har inte läst naturkunskap 2 och är därför obehörig till optikerprogrammet, arbetsterapeutprogrammet och fysioterapeutprogrammet. Du kan kanske läsa naturkunskap 2? Den kursen kan på heltid läsas på fem veckor.
    Är det på högskola-universitet som du vill läsa? Kan du tänka dig en Yrkeshögskoleutbildning? YH är kortare och mer praktiska och är mycket inriktade på just arbetsmarknadens behov. Kasta gärna ett öga på www.yhguiden.se - du får gärna titta på några exempel på YH-utbildningar:
    socialpedagog-inriktning-kbt
    xenter-botkyrka/medicinsk-sekreterare
    hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker
    handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri-distans
    campus-nynashamn/behandlingspedagog

    • Sarah : Tack för snabbt svar! Undersköterska är inte intressant, det jobbar jag med idag och vill byta karriär till någonting annat där man förhoppningsvis blir mer respekterad. Helst fortfarande inom hälso- och miljöspår (därav socionom och folkhälsovetenskap som alternativ). Lärare är inte aktuellt pga. hur deras arbetsmiljö ser ut. Har läst att man kan byta ut naturkunskap 2 mot vissa ämnen och ändå bli behörig, om man t.ex. läst vård och omsorgsprogrammet. Stämmer det, eller gäller det bara vissa utbildningar? (Vet att man kan göra så om man söker till SSK t.ex). Allt är av intresse, även YH. Har spenderat hela dagen till att läsa på om olika utbildningar och hittat de mest intressanta/aktuella alternativen. Vilket skulle du rekommendera av dessa två? Hur aktuellt är det med att jobba med miljöfrågor? - Socionom - Miljövetenskap (specifikt denna: https://www.hig.se/TGMVK
    • Julia : Den utbildningen du länkar till är på 3 år. Hur arbetsmarknaden ser ut om 3 år är det ingen som riktigt vet. Är du intresserad av att läsa det programmet, sök!. Det går alltid tacka Nej till erbjuden utbildningsplats. ... Vad gäller naturkunskap2, så finns det flera olika "ersättningsmöjligheter". Har man läsa vård- och omsorgsutbildning eller naturbruksprogrammet så ingår det kurser som "ersätter" nk2. Kontrollera gärna med SYV på komvux; visa upp de betygen du har och fråga om de ersätter nk2.