Kimia
    Hej
    Är det värt att ta en omväg,alltså läsa på VO för att bli biomedicinsk analytiker senare??,och isåfall vad är det som är bra med det?

    Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    du har redan "tagit en omväg" med det att du läser åk1 på VO.
    Om du läste på NA nu - åk1 och fortsatt med det, kunde du om 2 år söka till biomedicinsk analytiker.
    Men nu är det - hur som helst - tidigast först om 3 år - som du kan bli behörig.
    På det sättet gör det ingen som helst skillnad - det går inte snabbare om du byter till NA nu.
    Räkna själv
    Variant nummer 1 - du stannar på VO:
    läsår 2014-15 du läser åk1 på VO
    läsår 2015-16 läser du åk2 på VO
    läsår 2016-17 läser du åk3 på VO
    läsår 2017-18 läser du upp fysik, kemi, matte mm. på komvux eller på basåret för behörighet till biomed.analytiket
    och kan tidigast söka till högskoleutbildning till höstterminen 2018.

    Variant nummer 2 - du söker till NA nästa års antagning:
    läsår 2015-16 läser du åk1 på NA
    läsår 2016-17 läser du åk2 på NA
    läsår 2017-18 läser du åk3 på NA
    och kan tidigast söka till högskoleutbildning till höstterminen 2018.

    Det finns ingen som helst skillnad i tidsplaneringen här. Du kommer inte kunna bli antagen till Biomed.analytiker innan hösten 2018 - oavsett hur du gör nu, för att du har redan "förlorat ett år" pga du inte läste NA från början, dvs åk1 på NA detta läsåret, som är pågående nu.

    Vi kan inte gå tillbaka i tiden och göra om våra tidigare val. Nu känns det som att du vinner mer på att stanna på VO och komplettera under ett år efter gymnasiet: fördelar med det är att
    - du är redan inne i utbildningen (jämfört med att söka till NA, vet du ju inte om du kommer in där och kommer du inte in där till nästa år, förlorar du ännu ett år);
    - på VO får ett yrke (och det är alltid bra att ha ett yrke).

    I din situation skulle inte jag vilja byta till NA nu. Mitt råd är att du stannar på VO och satsar på att komplettera efter gymnasiet.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte