Anonym111

    Har F i ett prov i företagsekonomi från tvåan, som jag har blivit lovad under hela trean att jag ska få göra om det nu i slutet av trean. Sen när jag skulle göra provet så säger min lärare att jag inte får göra det och ska göra ett annat prov i marknadsföring istället, som jag missade när jag var magsjuk. Enligt han var det absolut sista provtillfället och där av blev tvungen att ta F i ett av ämnena. Förstår vad han menar men jag var magsjuk, inget jag kan styra och det finns ju tid kvar en att göra provet. Dessutom så har jag fått F i affärsutveckling eftersom att SL strejkade, så jag kom sent till provet och inte han skriva klart. Och han vägrar låta mig skriva klart. Är det verkligen rätt att jag ska få F i både ekonomin och affärsutveckling bara för att jag var magsjuk och för att SL hade strejk? Inget jag kan styra, har ändå godkänt i allt annat i dom ämnena och lämnat in allt. Känns segt att ha kämpat så hårt och sen få F pågrund av det! Så nu kommer jag inte heller kunna få en examen eftersom att jag redan har ett F.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på en skola är det rektorn som är ytterst ansvarig, så du får gärna vända dig till rektorn på din skola. Jag vill påtala att du kan vinna på att inte få ut examensbevis från gymnasiet utan endast ett studiebevis - för att du blir högre prioriterad till komvux-kurserna och du kan få ut examensbevis från komvux som kommer ge dig högre meritvärde. Du behöver inte ta in kurserna i ekonomi eller företagsekonomi in i ditt examensbevis från komvux, utan du ska kunna läsa andra kurser i vilka du kan få höga betyg (om du väljer kurserna inom ämnen där du har lätt för dig). Det du "förlorar" är betyget i Idrott och hälsa 1 (en kurs som inte får ingå i examensbevis från komvux).
    Det finns för- och nackdelar i att få ut examensbevis från gymnasiet. Men får man ut examensbevis med lågt meritvärde, kommer man ju inte in på universitetsutbildning som man kanske vill komma in på och med högskoleförberedande examen har man ju inte lärt sig ngt yrke så det är svårt att få jobb. Då kan man befinna sig i en "återvändsgränd": med examensbevis i handen men utan jobb med små chanser att få jobb och med för lågt meritvärde för att komma in på någon utbildning som man skulle velat komma in på... och komvux prioriterar de som har examensbevis och med det är "färdiga med gymnasiet" ganska lågt (ofta kommer man inte in på kurserna på komvux). Det är mycket tråkigt att svara på frågorna från ungdomar i just den situationen... många av de kämpar under lång tid innan de, förhoppningsvis, lyckas komma vidare.
    Så, det kanske är en fördel för dig att gå ut gymnasiet med studiebevis, menar jag...

    Studie- och yrkesvägledare